تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و تصرف عدوانی کیفری

1403/2/3 15:55

تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و تصرف عدوانی کیفری

افراد برای استفاده و تصرف اموال غیر منقول خود مثل خانه و مغازه ملزم به رعایت یک سری مقررات هستند . هیچ کس نمی تواند بدون اجازه متصرف قانونی یک مال از آن استفاده کند . برای مثال کسی که قصد استفاده از یک خانه را دارد باید از مالک آن خانه یا مستاجر آن اجازه داشته باشد . استفاده از مال دیگری بدون رضایت او موجب وقوع واقعه حقوقی به نام تصرف عدوانی است . تصرف عدوانی یک عمل مخالف قانون است که هم می توان آن را از طریق کیفری و هم از طریق حقوقی پیگیری کرد . در صورتی که شکایت کیفری از تصرف عدوانی صورت بگیرد به آن تصرف عدوانی کیفری و در صورتی که اقامه دعوی حقوقی از تصرف عدوانی صورت بگیرد ، تصرف عدوانی حقوقی است . از این رو در این مقاله به بررسی تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و تصرف عدوانی کیفری از جمله تفاوت در عنصر معنوی ، احراز مالکیت و مرجع رسیدگی کننده می پردازیم .

تفاوت در عنصر معنوی

اولین تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری ، تفاوت در عنصر معنوی است . تصرف عدوانی کیفری ، یک عمل مجرمانه است . در مقاله جرم چیست گفته شد که هر جرم دارای سه عنصر قانونی ، مادی و معنوی است . از این رو در جرم تصرف عدوانی کیفری نیز باید این سه عنصر نیز وجود نداشته باشد . عنصر معنوی جرم تصرف عدوانی کیفری این است که کسی که اقدام به تصرف بی اجازه مال دیگری کرده است باید در این کار قصد داشته باشد و با علم از اینکه مال متعلق به دیگری است از آن به نفع خود استفاده کند ، در واقع وجود این عنصر برای تحقق جرم تصرف عدوانی ضروری است . این در حالی است که این عنصر در اقامه دعوی حقوقی از تصرف عدوانی ضروری نیست و اینکه نیت و قصد مرتکب چه بوده است فرقی ندارد .  

احراز مالکیت

بر اساس قانون مجازات اسلامی ، برای ثبت شکایت کیفری از تصرف عدوانی احراز مالکیت ضرورت دارد . از این رو از دیگر فرق های تصرف عدوانی کیفری و حقوقی این است که تنها مالک یا نماینده قانونی او می تواند از متصرف عدوانی شکایت کیفری کنید . ولی برای اقامه دعوی حقوقی نیازی نیست که مالک حتما اقدام کند بلکه کسی که قبلا به صورت قانونی از ملک استفاده می کرده ( مثلا مستاجر ) نیز می تواند اقامه دعوی کند .  

مرجع رسیدگی کننده

یکی دیگر از تفاوت های تصرف عدوانی حقوقی و کیفری ، تفاوت در مرجع رسیدگی کننده است . مرجع رسیدگی به تصرف عدوانی دادسرای حوزه وقوع مال است که با مراجعه به آن و پر کردن برگه شکواییه شکایت ثبت می شود اما مرجع رسیدگی کننده به تصرف عدوانی حقوقی دادگاه حقوقی حوزه وقوع مال است که با ارائه دادخواست حقوقی قابل طرح است .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و تصرف عدوانی کیفری به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مالکیت تاریخ ثبت: 15:55 1403/2/3 368 نفر بازدید