مجمع عمومی ساختمان و انواع آن

1403/1/20 03:38

مجمع عمومی ساختمان و انواع آن

امروزه با توسعه شهرها آپارتمان نشینی افزایش پیدا کرده است که با گذشت زمان و تدوین و تصویب قوانینی در این خصوص و فرهنگ آپارتمان نشینی بین افراد جامعه برخی از مشکلات حل و فصل شده است اما کماکان برخی از مشکلات و مسائل به دلایل مختلف از جمله عدم آگاهی به قوانین و یا عدم رعایت و نقض این قوانین و غیره به وجود می آید که پرونده های در این خصوص در دادگاه ها مطرح می باشد . از جمله مباحثی که قانونگذار در قانون به آن پرداخته است قسمت های مختلف ساختمان ( قسمت اختصاصی و مشترک ) و اداره امور ساختمان ( مجمع عمومی و اختیارات و وظایف مدیر و مدیران ) و هزینه های مشترک ساختمان و همچنین حفظ و نگهداری تعمیر بنا ، که هریک بخشی از مواد این قانون را خود اختصاص داده است . مجمع عمومی از مالکان آپارتمان تشکیل می شود و برای اداره امور مربوط به ساختمان تشکیل می شود . به همین دلیل در این مقاله به بررسی مجمع عمومی ساختمان و انواع مجامع عمومی عادی و فوق العاده می پردازیم .  

مجمع عمومی ساختمان چیست ؟

در پاسخ به اینکه مجمع عمومی ساختمان چیست باید گفت بر طبق مواد 5 و 6 قانون تملک آپارتمان ها در صورتی که تعداد مالکین از سه نفر تجاوز کند مجمع عمومی مالکین تشکیل می شود یعنی اگر ساختمانی دارای سه واحد و یا تعداد مالکین سه نفر باشد مجمع عمومی تشکیل نمی گردد . به عبارت دیگر مجمع عمومی تجمعی از مالکین است که تصمیماتی در خصوص آپارتمان می گیرند که این تصمیمات تصمیم های اصلی و خط مشی کلی در خصوص اداره کردن ساختمان است که از سوی مدیر یا هیات مدیره ساختمان به اجرا در می آید از جمله انتخاب مدیر یا هیات مدیره و غیره . مجمع عمومی به دو دسته مجمع عادی و مجمع عمومی فوق العاده تقسیم می گردد .  

بر طبق ماده 7 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها زمان تشكيل مجمع عمومي مالكين اعم از عادي يا فوِق العاده‌ ، در مواردي كه توافقنامه ‌اي بين مالكين تنظيم نشده است ‌به موجب اكثريت مطلق آراي مالكيني خواهد بود كه بيش از نصف ‌مساحت تمام قسمت‌هاي اختصاصي را مالك باشند و در صورت ‌عدم حصول اكثريت مزبور ، زمان تشكيل مجمع عمومي با تصميم‌ حداقل سه نفر از مالكين تعيين خواهد شد .

انواع مجامع عمومی عادی و فوق العاده

مجامع عمومی مالکان را بر طبق قانون می توان به دو دسته مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده تقسیم کرد ،  که مجمع عمومی عادی خود به سه صورت تشکیل می شود :  

1- مجمع عمومی عادی نخستین

2 – مجمع عمومی عادی سالانه

3 – مجمع عمومی عادی فوق العاده  

مجمع عمومی عادی نخستین : مالکان و یا افرادی که از ساختمان استفاده می کنند برای اعمال حقوق و تعهدات خود در قسمت های مشترک مجمع عمومی تشکیل می دهند که در واقع مجمع عمومی عادی نخستین اساس اداره ساختمان را تشکیل می دهند که در واقع وظایف و اختیارات این مجمع عبارت است از :

انتخاب مدیر یا مدیران و خزانه دار و تعیین رییس مجمع و اتخاذ تصمیم نسبت به اداره ساختمان ، تعیین تاریخ سالانه ی مجمع و همچنین تصویب اساسنامه ساختمان

مجمع عمومی عادی سالانه : مجمع عمومی عادی سالانه باید لااقل هر سال یک بار تشکیل شود بر طبق ماده 7 آیین نامه اجرای قانون تملک آپارتمان ها که این مجمع هر سال باید به طور منظم تشکیل و مسائل مربوط به ساختمان را مورد بحث و بررسی قرار بدهند . از جمله :  

وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی سالانه تعیین رییس مجمع عمومی ، انتخاب مدیر و خزانه دار و رسیدگی اعمال آن ها ، اتخاذ تصمیم نسبت به امور ساختمان و همچنین تصویب گزارش مربوط به درآمد و هزینه های سالانه ، تصویب پرداخت وجوهی به مدیر یا مدیران به منظور انعقاد قراردادهای لازم برای اداره ساختمان ، تصویب بازسازی تمام ساختمان و غیره …

مجمع عمومی عادی فوق العاده : بر طبق ماده 7 آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها ، مجمع عمومی مالکین باید لااقل هر سال یک بار تشکیل شود . اگر تشکیل مجمع عمومی لازم و ضروری باشد و مجمع عمومی عادی قبل از موعد مقرر تشکیل شود مجمع عمومی عادی به صورت فوق العاده تشکیل می گردد که به آن مجمع عمومی عادی فوق العاده می گویند .  

مجمع عمومی فوق العاده : این مجمع در مواق خاص تشکیل می شود و اساسا صورت های گوناگونی ندارد و محدود و معین به زمان خاصی نیست . بین مجمع عمومی عادی فوق العاده با مجمع عمومی فوق العاده وظایف و اختیارات متفاوتی دارند از جمله وظایف و اختیارات این مجمع عبارتند از :  

انتخاب جانشین ( یا جانشینان ) برای مدیر یا مدیران

تجدید انتخابات هیات مدیره  

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مجمع عمومی ساختمان و انواع آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.

 


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مالکیت تاریخ ثبت: 03:38 1403/1/20 143 نفر بازدید