مال منقول و انواع آن

1403/1/29 08:48

مال منقول و انواع آن

افراد در زندگی خود هر لحظه با اموال سر و کار دارند ، از آنها استفاده می کنند و خرید و فروش می کنند  . تمام این اعمال دارای نتایج و پیامدهای حقوقی است که افراد باید از ان اطلاع داشته باشند . آگاهی نسبت به اینکه مالی که مورد معامله یا استفاده قرار می دهیم چه عنوان حقوقی ای دارد ، باعث می شود از اشتباهات رایج در شناسایی هر مال و آثار حقوقی ناشی از آن جلوگیری شود .

یکی از مهم ترین مسائل حقوقی در رابطه با انواع مال ، تقسیم بندی آن به اموال منقول و اموال غیر منقول است که آثار حقوقی مهمی را نیز به دنیال خواهد داشت . به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم یکی از مهمترین تقسیم بندی اموال را یعنی مال منقول و انواع مال منقول را بررسی کنیم .

مال منقول چیست ؟

مال منقول ، مالی است که قابلیت جا به جایی دارد و می توان آن را از محلی به محل دیگر منتقل کرد . مثال های زیادی می توان برای اموال منقول بر شمرد ؛ از جمله اتومبیل ، دوچرخه ، گوشی موبایل ، کتاب ، میز ، تلویزیون و ... . البته منظور از جا به جایی ، جا به جایی بدون آسیب است ؛ یعنی این جا به جایی باید به نحوی باشد که نه به خود مال منقول و نه به محلی که مال منقول در آن قرار گرفته است ، آسیب وارد نشود .

مثلا پنجره زمانی مال منقول حساب می شود که جدا کردن پنجره از دیوار و جا به جا کردن آن صدمه ای به پنجره و دیوار نرساند . بنابراین پنجره تا زمانی که به دیوار نصب نشده است ، مال منقول محسوب می شود . یا به عنوان مثال لوله ای که در لوله کشی ساختمان از آن استفاده می کنیم ، تا زمانی که نصب نشده است ، مال منقول است ؛ ولی بعد از نصب ، چون جا به جایی آنها بدون آسیب ممکن نیست ، دیگر آثار مال منقول بر آنها مترتب نخواهد بود ؛ چون این چنین اموالی ، غیر منقول محسوب خواهند شد.

انواع مال منقول

با توجه به تعریفی که از اموال منقول کردیم ، می بینیم که محیط اطراف ما پر از اموال منقول است و ما روزانه با تعداد زیادی از آنها سر و کار داریم . اما در این میان برخی از اموال هستند که برای تشخیص منقول بودن آنها باید دقت کنیم تا بتوانیم از آثار حقوقی منقول بودن مال استفاده کنیم . در اینجا تعدادی از این موارد انواع مال منقول را بیان می کنیم :

1 - مصالح بنایی ؛ مثل سنگ و آجر تا زمانی که در بنا به کار گرفته نشوند مال منقول حساب می شوند . یعنی یک آجر به تنهایی مال منقول است اما وقتی همین آجر بخشی از یک بنا یا ساختمان باشد ، مال غیر منقول محسوب می شود .  

2 - تمام دیون مثل قرض یا اجاره خانه یا هر دین مالی دیگر ، در حکم مال منقول هستند و آثار حقوقی مال منقول بر آنها حاکم است .

3 - کشتی ها و قایق های کوچک و بزرگی که روی آب قرار دارند و می توان آنها را حرکت داد هم مال منقول هستند .

شناسایی اموال منقول از غیر منقول

در قسمت قبل به توضیح مفهوم و تعریف مال منقول پرداخته شد و مثال هایی نیز در خصوص انواع اموال منقول آورده شد ؛ با این حال همانطور که در مقدمه بحث اشاره نمودیم ، قایل شدن تفاوت میان اموال منقول از اموال غیر منقول آثار و ثمرات مهم حقوقی به همراه خواهد داشت .

به عنوان نمونه ، دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی راجع به اموال منقول و غیر منقول با هم متفاوت است . حتی هزینه دادرسی نسبت به رسیدگی به دعاوی راجع به اموال منقول و غیر منقول نیز تفاوت هایی داشته و نسبت به توقیف اموال منقول و غیر منقول احکام متفاوتی جاری خواهد بود که در مقاله ای جداگانه به توضیحات کاملی در این خصوص پرداخته شده است .  

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مال منقول و انواع آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.

 


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مالکیت تاریخ ثبت: 08:48 1403/1/29 141 نفر بازدید