اسقاط کافه خیارات یعنی چه؟

1402/12/28 15:34

اسقاط کافه خیارات یعنی چه؟

طبق قانون افراد وقتی تصمیم به انعقاد یک قرارداد می گیرند ، باید به آن پایبند بمانند . به اصل ، اصل الزامی بودن قرارداد می گویند . اما همه ما در موارد مختلفی شاهد این موضوع بوده ایم که قرارداد منعقد شده بنا به دلایل متفاوتی فسخ شده است . قانون گذار ما در نظر گرفتن این موارد ، حقی را به هر یک از دو طرف قرارداد داده است تا در صورت وجود شرایط به خصوصی ، حق فسخ قرارداد یا جبران خسارتشان به طریق دیگر را داشته باشند . در حقوق به این اختیاری که به طرفین قرارداد اعطا می شود ، خیار می گوند و خیارات در حقوق انواع مختلفی دارند . در این مقاله به بررسی اینکه خیارات در حقوق چیست و اسقاط کافه خیارات یعنی چه می پردازیم .

خیارات در حقوق

خیارات در حقوق به 9 دسته تقسیم می شوند : خیار مجلس ، خیار حیوان ، خیار عیب ، خیار تدلیس ، خیار غبن ، خیار تبعضه صفقه ، خیار شرط ، خیار تاخیر ثمن ، خیار رویت و تخلف از وصف .  

در هر یک از این موارد بنا به دلیلی قرارداد منعقد شده شرایطی که موجب ترغیب دو نفر برای انعقاد قرارداد شده است را از دست داده است و به همین دلیل یکی از آنها دیگر تمایلی به ادامه قرارداد ندارد یا مایل است قرارداد به گونه ای دیگر موجب رضایت او شود یا به آن خاتمه دهد . این حقی است که قانون گذار به طرفین قرارداد است مثلا وقتی خانه خریداری شده کوچکتر از موردی است که در قرارداد ذکر شده یا کالای خریداری شده دارای عیب است یا اینکه فروشنده کالای تقلبی به مشتری فروخته است در همه این موارد و مواردی از این دست ، خریدار حق بر هم زدن معامله یک جانبه معامله را دارد . بنابراین این حق طبق قانون برای طرفین قرارداد وجود دارد مگر اینکه طبق افراد این حق را از خود سلب کنند و در قرارداد اقدام به اسقاط کافه خیارات کنند .

اسقاط کافه خیارات یعنی چه ؟

اسقاط به معنی از بین بردن ، از ارزش انداختن و کافه به معنای تمام است . اسقاط کافه خیارات یعنی از بین بردن تمام خیاراتی که به موجب آنها می توان قرارداد را به صورت یک جانبه از بین برد . اسقاط کافه خیارات معمولا به صورت بندی در قرارداد اصلی آورده می شود یا اینکه بعدا موضوع توافقی جداگانه قرار می گیرد . ما با امضای قرارداد و پذیرش اسقاط کافه خیارات در قرارداد ، دیگر هیچ راهی برای فسخ یک جانبه قرارداد نداریم و حق خود را در این باره به طور کلی از بین می بریم . حالت شدیدتر اسقاط کافه خیارات ، اسقاط خیارات ولو غبن فاحش است . یعنی شما می پذیرید حتی اگر به صورت واضح و آشکار و مسلم در این قرارداد ضرر کردم باز هم حق فسخ معامله را ندارم . از این رو بهتر است بدانید که این جمله ، کاملا به ضرر خریدار است و باید در پذیرش آن احتیاط کرد .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اسقاط کافه خیارات به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: بیع تاریخ ثبت: 15:34 1402/12/28 502 نفر بازدید