اوصاف عقد بیع

1403/1/1 21:23

اوصاف عقد بیع

عقد بیع یکی از پر کاربردترین عقدها در معاملات تجاری است که افراد و تجار زیادی با آن سر و کار دارند . در مقاله ارکان عقد بیع ، درباره اینکه یک قرارداد خرید و فروش چگونه شکل می گیرد و باید چه ارکانی داشته باشد صحبت کردیم و دانستیم که هر عقد بیع از چهار رکن ایجاب و قبول ، متعاملین ، مبیع و ثمن تشکیل شده است . در صورتی که همه شرایط و ارکان عقد بیع به طور کامل و درست وجود داشته باشند ، عقد بیع محقق خواهد شد . این عقد بیع دارای آثار و نتایجی است که در واقع اوصاف عقد بیع هستند . در این مقاله به بررسی اوصاف عقد بیع از قبیل تملیکی بودن عقد بیع ، معوض بودن عقد بیع ، لازم بودن عقد بیع و رضایی بودن عقد بیع ، می پردازیم .

عقد بیع یک عقد تملیکی است

عقد تملیکی یک ویژگی قراردادی است که نتیجه آن انتقال مالکیت از یک نفر به نفر دیگر است . عقد بیع یکی از بارزترین نمونه های عقد تملیکی است ؛ به این ترتیب که در صورت انعقاد درست عقد بیع ، مبیع از مالکیت یکی خارج و به مالکیت طرف دیگر در می آید . برای مثال در عقد بیع اتومبیل ، به محض اینکه دو طرف قرارداد فروش را امضا کنند ، خودررو از مالکیت فروشنده خارج و به مالکیت خریدار در می آید .

عقد بیع یک عقد معوض است

دومین ویژگی عقد بیع معوض بودن آن است . عقد معوض ، عقدی است که هرکدام از دو طرف قرارداد در ازاء مالی که به دیگری پرداخت می کند ، مالی را هم بدست می آورد . معوض بودن یک صفت مشخص در عقد بیع است به این صورت که فروشنده در ازاء انتقال مبیع به خریدار ، ثمن را از او دریافت می کند . برای مثال در قرارداد خرید خانه ، فروشنده در عوض خانه ، پول آن را از مشتری دریافت می کند .  

عقد بیع یک عقد لازم است

در تفاوت عقد لازم و عقد جایز گفتیم که عقد لازم ، عقدی است که هیچ کدام از دو طرف قرارداد حق برهم زدن آن را نداشته باشند مگر اینکه طبق قانون یا با توافق هر دو طرف قرارداد ، بتوان به قرارداد خاتمه داد . عقد بیع هم با توجه به اینکه کاربرد زیادی دارد از جمله عقود لازم در نظر گرفته شده است . زیرا اگر قرار باشد هر یک از طرفین هر زمان که خواست بدون دلیل قانونی عقد را بر هم بزند ، در نظام قراردادی ناامنی و بی ثباتی پیش می آید .

عقد بیع یک عقد رضایی است

آخرین صفت عقد بیع ، رضایی بودن آن است . عقد رضایی یعنی اینکه به محض اینکه دو طرف برای انعقاد عقد رضایت داشته باشند ، عقد بین آنها شکل می گیرد . در واقع در عقد رضایی هیچ گونه تشریفاتی برای انعقاد عقد وجود ندارد . بنابراین عقد بیع به سادگی رضایت دو طرف برای خرید و فروش شکل می گیرد همانطور که وقتی از فروشگاهی خرید می کنیم ، با انتخاب کالا و پرداخت هزینه آن ، بدون هیچ گونه تشریفات و حتی گفتگوی خاصی ، یک معامله خرید و فروش انجام داده ایم .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اوصاف عقد بیع به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: بیع تاریخ ثبت: 21:23 1403/1/1 268 نفر بازدید