مدارک لازم برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه

1403/1/10 05:27

مدارک لازم برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه

زمانی که عبارت سوء پیشینه یا سوء سابقه در جامعه به کاربرده می شود به معنای این است که فرد مرتکب جرمی شده است و سابقه یا گذشته در واقع در قالب کیفری مدنظر است . در واقع با ارتکاب برخی جرایم فرد دارای سوء پیشینه کیفری می گردد که این سابقه یا پیشینه در گواهی با عنوان گواهی عدم سوء پیشینه درج می گردد .

عموما بسیاری از افراد در طول زندگی برای برخی از اقدامات نیاز به دریافت این گواهی دارند به عنوان مثال : اگر کارفرمایی قصد استخدام فردی را داشته باشد می تواند از او این گواهی را درخواست کند که مشخص گردد که آیا این فرد در گذشته مرتکب جرمی شده است یا خیر . برای دریافت این گواهی افراد متقاضی باید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا پلیس + 10 درخواست صدور گواهی عدم سوء پیشینه بدهد اما دریافت این گواهی مستلزم پرداخت هزینه و ارائه مدارک لازم است به عبارت دیگر افراد بعد از مراجعه به دفاتر فوق باید مدارک مورد نیاز برای درخواست صدور این گواهی را به همراه داشته باشند . به همین دلیل در این مقاله به بررسی دریافت گواهی عدم سوء پیشینه  و مدارک لازم برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه می پردازیم .

دریافت گواهی عدم سوء پیشینه

برای پاسخ به این سوال که گواهی عدم سوء پیشینه چگونه دریافت می گردد باید گفت که این گواهی عدم سوء پیشینه گواهی است که از سوی دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا پلیس + 10 صادر می گردد در این گواهی سابقه و پیشینه افراد از حیث کیفری یا ارتکاب جرم درج می گردد منظور از سابقه کیفری سابقه ای است که مربوط به جرم است یعنی اگر فردی عملی انجام دهد که بر طبق قانون جرم شناخته شده است و برای آن مجازات یا کیفر تعیین گردیده و حکم محکومیت وی صادر شده باشد و این جرم از جرایمی باشد که موجب درج در سوء پیشینه و محرومیت از حقوق اجتماعی است به عنوان سابقه کیفری در گواهی عدم سوء پیشینه نوشته می گردد به عبارت دیگر فقط دعاوی کیفری که در آن فرد مرتکب جرمی شده است در قانون مجازات اسلامی نام برده شده است موجب درج در گواهی عدم سوء پیشینه می شود و ارتکاب همه جرم ها در گواهی عدم سوء پیشینه درج نمی گردد و فقط برخی از جرایمی که در قانون مجازات اسلامی  بیان شده است در این گواهی درج می شود  .

ابتدا فرد متقاضی دریافت گواهی عدم سو پیشینه باید نسبت به این امر آگاهی داشته باشد که دریافت گواهی عدم سوء سابقه به صورت اینترنتی امکان پذیر نمی باشد و صرفا افراد متقاضی دریافت این گواهی باید به پلیس + 10 یا دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه نمایند . برای دریافت گواهی عدم سوء سابقه لازم است فرد در ازای دریافت این خدمات مبلغی را پرداخت نماید که در واقع هزینه صدور گواهی عدم سو پیشینه زمانی دریافت می گردد که فرد متقاضی دریافت گواهی سو سابقه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کرده و درخواست صدور گواهی را داشته باشند در این مرحله باید هزینه گواهی عدم سو سابقه پرداخت شود تا این درخواست ثبت گردد و گواهی صادر شود که البته این گواهی در همان روز صادر نمی گردد بلکه از طریق پست بعد از مدتی به دست متقاضی می رسد . اما قبل از اینکه هزینه های از افراد متقاضی اخذ گردد از آنان درخواست تکمیل فرم درخواست صدور گواهی عدم سوء پیشینه و ارائه مدارک لازم جهت دریافت گواهی عدم سوء سابقه می شود که این مدارک در ذیل بیان شده است .  

مدارک لازم برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه

برای آگاهی از اینکه مدارک لازم برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه چیست باید گفت به صورت کلی مدارک لازم جهت صدور گواهی عدم سوء سابقه یا سوء پیشینه در این دفاتر عبارتند از :  

1 ) ارائه اصل شناسنامه  

2 ) ارائه اصل کارت ملی فرد متقاضی  

3 ) فرد متقاضی باید عکس بيومتريک با مشخصات معین را به همراه داشته باشد . در غیر این صورت در برخی دفاتر این عکس از اشخاص گرفته می شود .  

4 ) فرد متقاضی باید معرفي نامه از محل كار را به همراه داشته باشد و يا فرم درخواست را تکمیل نماید . ( علی الاصول در زمان استخدام از افراد درخواست می شود که این گواهی را ارائه نمایند . )

5 ) همراه داشتن كد پستي 10 رقمي به همراه آدرس كامل پستي است که برای تکمیل مدارک و فرم ها نیز مورد نیاز است  .

6 ) برای دریافت گواهی عدم سوء سابقه پرداخت هزينه هاي زیر از طریق دستگاه کارتخوان مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی صورت می گیرد هزینه های لازم برای صدور گواهی عدم سوء پیشینه باید بر طبق تعرفه از سوی مراجعین پرداخت شود . 

لازم به ذکر است که بعد از تکمیل فرم صدور گواهی عدم سوء پیشینه و ارائه مدارک بیان شده در فوق و همچنین پرداخت هزینه های مربوط به صدور گواهی عدم سوء پیشینه افراد متقاضی باید مدتی را برای دریافت این گواهی منتظر بمانند تا از طریق پست برایشان ارسال گردد و امکان گرفتن گواهی در همان روز وجود ندارد  .

نکته قابل توجه اینکه برای کسب اطلاع دقیق تر از مدارک لازم جهت درخواست صدور گواهی عدم سوء پیشینه افراد می توانند به سامانه خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه نمایند .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مدارک لازم برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: سایر موضوعات کیفری تاریخ ثبت: 05:27 1403/1/10 456 نفر بازدید