مجازات جرم کلاهبرداری

1402/12/19 06:41

مجازات جرم کلاهبرداری

امروزه متاسفانه با افزایش جرم کلاهبرداری و شیوه های جدید بکارگیری برای کلاهبرداری از جمله : کلاهبرداری از طریق تلفن یا از طریق اینترنت و ... مواجه هستیم . در واقع آگاهی داشتن در مورد این جرم لازم و ضروری است ، همانطور که در مقاله جرم کلاهبرداری و عناصر آن بیان کردیم ، کلاهبرداری یعنی بردن اموال اشخاص که شرایط تحقق آن داشتن سؤنیت و قصد فریب فرد مقابل است که آن فعل ( انجام عمل کلاهبرداری ) با مانور متقلبانه  صورت می گیرد .

قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری ، مجازات های مربوط به جرم کلاهبرداری را بیان کرده است . به همین دلیل در این مقاله به بررسی مجازات جرم کلاهبرداری اعم از مجازات ساده یا مشدد می پردازیم .  

مجازات جرم کلاهبرداری

مجازات جرم کلاهبرداری در قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری از ماده 1 تا 7 این قانون بیان شده است در واقع باتوجه به نوع جرم ؛ شرایط وقوع آن وعوامل مخففه و مشدده ، میزان مجازات تعیین شده برای آن متفاوت است . مجازات جرم کلاهبرداری به دو نوع ساده و مشدد تقسیم می گردد که در ذیل هر یک را به تفکیک بیان کردیم . نکته قابل توجه این است که در تمامی انواع مجازات ها علاوه بر مجازات تعیین شده ، کلاهبردار باید اصل مال را به صاحبش برگرداند .  

مجازات جرم کلاهبرداری ساده

مجازات جرم کلاهبرداری ساده طبق ماده یک قانون فوق حبس از 1 سال تا 7 سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است و همچنین کلاهبردار باید اصل مال را به صاحبش برگرداند . در تبصره همین ماده آمده است که در صورت وجود جهات تخفیف مجازات با تشخیص دادگاه ، مجازات متهم را تا حداقل مجازات مقرر ( حبس ) و انفصال ابد از خدمات دولتی تقلیل دهد ولی نمی تواند به تعلیق مجازات حکم دهد .  

مجازات جرم کلاهبرداری مشدد

مجازات جرم کلاهبرداری مشدد در ادامه ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری بیان شده است که شخص کلاهبردار در صورتی که برخلاف واقعیت سمت یا عنوان از طرف سازمان ها یا موسسات وابسته به دولت اتخاذ کرده باشد یا اگر جرم از طریق رسانه یا روزنامه و غیره صورت گرفته باشد و یا مرتکب از کارکنان دولت یا موسسات وابسته به دولت و ... باشد از عوامل تشدید مجازات است و علاوه بر اصل مال به حبس از 2 تا 10 سال و انفصال از خدمات دولتی تا ابد و پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد . سایر مواد این قانون نیز عوامل مخففه و مشدده مجازات جرم کلاهبرداری را بیان کرده است .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مجازات جرم کلاهبرداری به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: کلاهبرداری تاریخ ثبت: 06:41 1402/12/19 100 نفر بازدید