دیه قطع نخاع

1403/1/25 07:31

دیه قطع نخاع

مجازات دیه ، یک مجازات اصلی است که قانون گذار برای صدمه به اعضای بدن آن را در نظر گرفته است . قانون گذار در تعیین مقدار دیه به منابع فقهی مراجعه کرده است و بر اساس آن مقادیر دیه را مشخص کرده است . البته در مواردی این مقدار مشخص نیست که قاضی با توجه به نظر پزشکی قانونی این میزان را تعیین می کند که به این مقدار ارش می گویند . بعد از آن مسئول پرداخت دیه در مهلت مشخص شده قانونی پرداخت دیه ، آن را به قربانی بپردازد . در غیر این صورت با توجه به ماده 2 قانون محکومیت های مالی می توان بابت امتناع از پرداخت دیه شکایت کرد . دیه هم به قتل نفس ، هم به جراحات اعضای بدن و هم به منافع اعضا تعلق می گیرد . نخاع قسمتی از دستگاه عصبی مرکزی است که درون کانال نخاعی قرار دارد . نخاع در اعمال حسی و حرکتی و درک محرک های حسی محیطی مثل گرما و سرما نقش دارد . آسیب به نخاع می تواتد منجر به ضعف حسی- حرکتی یا از دست دادن آن بشود . از این رو در این مقاله به بررسی دیه قطع تمام نخاع ، دیه قطع جزئی از نخاع و قطع نخاع منجر به عیب می پردازیم . آنچه در این مقاله به عنوان مبلغ دیه ذکر شده است بر اساس مبلغ دیه سال 97 است .

دیه قطع تمام نخاع

نخاع از مغز تا انتهای مهره های پشتی ادامه دارد . قطع نخاع کامل به این صورت است که نخاع از پس گردن قطع شود ، در این حالت تمام اعضای بدن انسان فلج می شود اما فرد زنده است . دیه قطع تمام نخاع در ماده 648 قانون مجازات اسلامی مشخص شده است . طبق این ماده دیه قطع تمام نخاع ، دیه کامل است که این مقدار ، مطابق نرخ دیه سال 97 ، 231 میلیون خواهد بود .

دیه قطع جزئی از نخاع

در ادامه ماده 648 قانون مجازات اسلامی آمده است که قطع جزئی قسمتی از نخاع به نسبت مساحت عرض ، دیه دارد . نحوه محاسبه دیه قطع جزئی از نخاع به این صورت است که مثلا طول نخاع به طور میانگین 40 سانتی متر است حال اگر 10 سانتی متر از نخاع کسی با ضربه فرد دیگری از بین برود ، دیه بر اساس طول کل نخاع به نسبت قسمت آسیب دیده مشخص می شود که در این مثال می شود یک چهارم دیه کامل انسان .

قطع نخاع منجر به عیب

در ماده 649 قانون مجازات اسلامی آمده است که : " هرگاه قطع نخاع موجب عیب عضو دیگر شود ، حسب مورد دیه یا ارش آن عضو بر دیه نخاع افزوده می شود " . بنابراین اگر قطع نخاع منجر به عیب در عضو دیگری مثلا دست یا پا شود ، دیه قطع نخاع بعلاوه دیه دست یا دیه پا باید پرداخت شود .  

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه قطع نخاع به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ضرب و جرح تاریخ ثبت: 07:31 1403/1/25 377 نفر بازدید