دیه پارگی و از بین بردن نرمه گوش

1403/1/29 23:19

دیه پارگی و از بین بردن نرمه گوش

اعضای بدن ممکن است بواسطه حوادث مختلف مثل تصادف کردن ، دعوا و نزاع دچار آسیب و صدمه شوند . قانون گذار برای این اعمال مجازاتی تعیین کرده است . در واقعی که این اعمال مجازات قصاص نداشته باشند ، مجازات آنها دیه خواهد بود . دیه مجازاتی است که در قانون مقدار ان مشخص شده است . البته در مواردی نیز در قانون برای یک عضو بدن به طور دقیق این مقدار را تعیین نکرده باشد که در این حالت قاضی با توجه به نظر کارشناس اقدام به تعیین مقدار دیه خواهد کرد ، به این نحوه تعین دیه ، ارش می گویند . دیه هم برای قتل و هم برای جراحات در نظر گرفته شده است . دیه جراحات مثل دیه بینی ، دیه چشم ، دیه پارگی گوش ، دیه دندان ، دیه شکستن گردن ، دیه شکستن فک و ... . علاوه بر این دیه شنوایی ، دیه بینایی و دیه چشایی و دیه بویایی نیز در قانون ذکر شده اند که برای مواقعی است که عملی از سمت مرتکب منجر به از بین رفتن یکی از این حواس در قربانی می شود . در این مقاله به بررسی دیه پارگی نرمه گوش و از بین رفتن نرمه گوش می پردازیم . آنچه در این مقاله به عنوان مبلغ دیه ذکر شده است بر اساس مبلغ دیه سال 97 است .

از بین بردن نرمه گوش

نرمه گوش قسمت پایینی گوش است که نرم تر از سایر قسمت های گوش است . در تبصره ماده 600 قانون مجازات اسلامی برای از بین بردن نرمه گوش دیه تعیین شده است . طبق این ماده دیه نرمه گوش ، یک ششم دیه کامل یعنی 38 میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود . البته این میزان ، دیه هر نرمه گوش است و اگر کسی به نرمه هر دو گوش آسیب برساند باید دو برابر این مقدار دیه بدهد .  

دیه پارگی نرمه گوش

علاوه بر مورد بالا برای پاره شدن نرمه گوش دیه در نظر گرفته شده است . دیه پارگی نرمه گوش ، یک نهم دیه کامل یعنی دو میلیون و پانصد و شصت و شش هزار تومان خواهد بود . البته در صورتی که پارگی نرمه گوش به صورتی باشد که احتمال بهبودی به طور کامل برود ، ارش تعیین خواهد شد .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه پارگی و از بین بردن نرمه گوش به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.

 


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ضرب و جرح تاریخ ثبت: 23:19 1403/1/29 223 نفر بازدید