دیه پارگی ، از بین بردن و فلج کردن لاله گوش

1403/2/2 19:16

دیه پارگی ، از بین بردن و فلج کردن لاله گوش

گوش یکی از حساس ترین اعضای بدن است که انسان از طریق آن از منفعت بزرگ شنیدن برخوردار می شود . از این رو صدمه رساندن به گوش به هر نحوی با مجازات همراه است . قانون گذار برای مجازات جراحاتی که به بدن وارد می شود ، در قانون مواردی را مشخص کرده است . مجازات های اصلی از قبیل مجازات حدی ، مجازات تعزیری ، قصاص و دیه هستند که برای هر عمل مجرمانه در قانون مشخص شده اند . در بعضی موارد قانون گذار مجازات دیه را برای تنبیه متهم در نظر گرفته است . مرتکب جنایتی که به دیه محکوم شده است باید آن را در مهلت قانونی پرداخت دیه به قربانی جرم بپردازد در غیر این صورت قربانی می تواند بابت خودداری کردن از پرداخت وجه دیه از او شکایت کند . دیه گوش نیز یکی از مواردی است که قانون گذار در قانون مجازات اسلامی به آن پرداخته است . از این رو در این مقاله به بررسی دیه از بین بردن لاله گوش ، دیه پاره کردن لاله گوش و دیه فلج کردن لاله گوش می پردازیم . آنچه در این مقاله به عنوان مبلغ دیه ذکر شده است بر اساس مبلغ دیه سال 97 است .

دیه از بین بردن لاله گوش

آنچه ما به عنوان ابزار شنوایی داریم گوش نامیده می شود . لاله گوش قسمتی از بدن است که ما تحت عنوان گوش می بینیم . از بین بردن لاله گوش در قانون دارای مجازات است . مجازات از بین بردن لاله گوش ، دیه است که به ترتیب زیر مقرر شده است :

دیه از بین بردن دو لاله گوش : دیه کامل یعنی 231 میلیون ریال است .  

دیه از بین بردن هر یک از لاله های گوش : نصف دیه کامل یعنی 115 میلیون و 500 هزار تومان است .  

دیه پارگی لاله گوش

دیه پاره کردن لاله گوش در قانون مشخص شده است . دیه پارگی لاله گوش از قرار یک ششم دیه کامل یعنی 38 میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود . البته در صورتی که پارگی گوش به صورتی باشد که بهبودی کامل پیدا کند ، ارش در نظر گرفته خواهد شد . ارش یعنی قاضی با توجه به نظر کارشناس مقدار دیه را مشخص خواهد کرد .  

فلج کردن لاله گوش

طبق ماده 597 قانون مجازات اسلامی دیه فلج کردن لاله گوش ، دو سوم دیه آن یعنی 77 میلیون تومان است . هم چنین دیه بریدن لاله گوش فلج شده یک وسوم دیه آن یعنی 38 میلیون و 500 هزار تومان است را دارد . نکته مهمی که در دیه لاله گوش وجود دارد این است که در این موارد فرقی بین گوش شنوا و ناشنوا یا گوش معیوبی که لاله آن سالم است و دارای حس و حیات کامل است ، وجود ندارد .  

هر گاه هر آسیبی که به گوش وارد شود ، موجب شود که شنوایی گوش نیز صدمه ببیند ، دو دیه در نظر گرفته خواهد شد ؛ یعنی هم دیه شنوایی و هم دیه صدمه به گوش .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه پارگی ، از بین بردن و فلج کردن لاله گوش به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ضرب و جرح تاریخ ثبت: 19:16 1403/2/2 211 نفر بازدید