دیه از دست دادن حس بویایی

1403/1/10 05:29

دیه از دست دادن حس بویایی

حواس پنجگانه که خداوند در وجود هر انسان قرار داده است باعث شده است تا افراد از منافع زیادی در زندگی روزمره بهره مند شود . از دست دادن این حواس موجب سخت شدن زندگی افراد و مواجه آنها با بسیاری از مشکلات است . یکی از این موارد از دست دادن حس بویایی است . قانون گذار در قانون برای از دست رفتن منافع افراد دیه تعیین کرده است مثل دیه بویایی ، دیه شنوایی ، دیه بینایی ، دیه چشایی ، دیه از دست دادن عقل و دیه صدا و گویایی . البته دیه در موارد دیگر نیز هنگامی که صدمه به اعضای بدن می رسد نیز در نظر گرفته شده است . مثل دیه صدمات وارد شده به بینی ، دیه گردن ، دیه فک ، دیه چشم ، دیه لاله گوش ، دیه نرمه گوش و مواردی از این دست . دیه باید توسط مسئول پرداخت آن در مهلت قانونی مشخص شده برای پرداخت دیه ، به قربانی داده شود در غیر این صورت می توان از او بابت امتناع از پرداخت دیه شکایت کرد . در این مقاله به دیه از بین رفتن حس بویایی می پردازیم . آنچه در این مقاله به عنوان مبلغ دیه ذکر شده است بر اساس مبلغ دیه سال 97 است .

دیه از بین رفتن حس بویایی

طبق ماده 693 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 ، از بین بردن کامل حس بویایی دیه دارد . طبق این ماده دیه از بین بردن کامل بویایی ، موجب دیه کامل یعنی 231 میلیون تومان است . البته در صورتی که حس بوبایی به طور کامل از بین نرفته باشد ، دیه آن بر اساس ارش تعیین خواهد شد . یعنی قاضی با توجه به نظر کارشناسی در پزشکی قانونی ، تعیین خواهد کرد که میزان دیه چه مقدار است . بنابراین :

دیه از بین رفتن کامل حس بویایی : دیه کامل یعنی 231 میلیون تومان است .  

دیه از بین بردن قسمتی از حس بویایی : بر اساس ارش تعیین خواهد شد .  

دیه از بین رفتن حس بویایی یکی از دو سوراخ بینی

در تبصره ماده 693 آمده است که اگر در اثر جنایت ، بویایی یکی از دو سوراخ بینی به طور کامل از بین برود ، نصف دیه کامل را دارد . بنابراین دیه از بین رفتن حس بویایی یکی از دو سوراخ بینی ، نصف دیه کامل یعنی 115 میلیون و پانصد هزار ریال خواهد بود .  

از بین رفتن بویایی با قطع بینی

هر گاه در اثر بریدن یا از بین بردن بینی یا جنایت فردی بر دیگری ، حس بویایی از بین برود یا فرد قربانی دچار نقص در حس بویایی شود ، هر جنایت دیه یا ارش جداگانه خود را دارد ؛ یعنی جنایت از بین بردن بینی دیه جداگانه و مجازات دیه نقص بویایی ، دیه جداگانه خواهد داشت و مرتکب جرم به هر دوی آنها محکوم خواد شد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه از دست دادن حس بویایی به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ضرب و جرح تاریخ ثبت: 05:29 1403/1/10 1535 نفر بازدید