دیه پارگی پلک

1403/2/3 11:57

دیه پارگی پلک

دیه یک شیوه مجازات است که قانون آن را در میان سایر مجازات های اصلی مانند مجازات حدی ، مجازات تعزیری و قصاص آورده است . وقتی کسی دیگری را به قتل می رساند اگر نتوان به هر دلیلی او را  قصاص کرد ، طبق قانون می توان از او دیه دریافت کرد . میزان دیه در قانون مشخص شده است ؛مثلا دیه از بین بردن پلک در ماده 590 قانون مجازات اسلامی دیه کامل است که مطابق نرخ دیه سال 97 معادل 231 میلیون تومان خواهد بود . اما اینطور نیست که قانون گذار برای همه اعضای بدن نرخ دیه را مشخص کرده باشد . برای مثال نرخ دیه پارگی یک رگ در چشم در قانون مشخص نشده است . در این موارد قانون به قاضی اجازه داده است تا با توجه به نظر کارشناسی در پزشکی قانونی ، اقدام به تعیین مقدار دیه کند . به مقدار دیه ای که قاضی آن را مشخص می کند ، ارش گفته می شود . در سه حالت می توان مجازات دیه را اعمال کرد : دیه قتل ، دیه نقص در عضو مثل دیه شکستن بینی ، دیه در رفتگی ترقوه ، دیه شکستن دست ، دیه از ریشه کندن دندان ، دیه آسیب به لاله گوش و... یا اینکه دیه به نفعی که از استفاده از یک عضو از بدن می بریم اعمال می شود . مثل دیه از دست دادن حس بویایی ، دیه کور کردن دیگری ، دیه چشایی ، دیه شنوایی و ... در اینجا به دیه یکی از اعضای بدن یعنی دیه پارگی پلک بالا ، دیه پارگی پلک پایین می پردازیم .  آنچه در این مقاله به عنوان مبلغ دیه ذکر شده است بر اساس مبلغ دیه سال 97 است .

دیه پارگی پلک بالا

در مقاله از بین بردن پلک درباره اینکه دیه از بین بردن پلک بالا چیست صحبت کردیم . آسیبی دیگری که ممکن است به پلک وارد شود و در آن برای مرتکب ، مجازات دیه در نظر گرفته شده است ، پارگی پلک است . در ماده 593 قانون مجازات اسلامی ، دیه پارگی پلک بالا ، هر کدام ، یک ششم دیه کامل است . بنابراین دیه پارگی پلک بالا ، سی و هشت میلیون و پانصد هزار تومان خواهد بود . در صورتی که هر دو پلک بالا آسیب ببینند ، دیه دو برابر خواهد شد و برای هر پلک جداگانه حساب خواهد شد .

دیه پارگی پلک پایین

در ادامه ماده 591 قانون مجازات برای پارگی پلک پایین نیز دیه در نظر گرفته شده است . بر اساس این ماده دیه پارگی پلک پایین ، هر کدام از پلک ها که باشد ، موجب یک چهارم دیه است که مطابق نرخ دیه در سال 97 این مقدار معادل پنجاه و هفت میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تومان خواهد بود . در صورتی که هر دو پلک پایین آسیب ببینند ، دیه دو برابر خواهد شد و برای هر پلک جداگانه حساب خواهد شد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه پارگی پلک به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ضرب و جرح تاریخ ثبت: 11:57 1403/2/3 246 نفر بازدید