دیه از بین رفتن دندان

1403/1/24 18:07

دیه از بین رفتن دندان

مجازات قصاص همیشه کاربرد ندارد . برای مثال گاهی قربانی و مرتکب جرم با هم توافق می کنند که به جای اعمال قصاص ، مجازات دیه اعمال شود . دیه باید در مهلت پرداخت دیه ، به قربانی پرداخت شود در غیر این صورت می توان از کسی که مسئول پرداخت دیه است ، شکایت و مطالبه مقدار دیه را کرد . دیه به دو دسته از آسیب ها تعلق می گیرد : دیه قتل و دیه جراحات ، دیه جراحات یعنی دیه ای که به اعضای مختلف بدن وارد می شود ؛ مثل دیه انواع آسیب های وارد شده به بینی ، دیه کور کردن چشم ، دیه آسیب به پلک ، دیه دندان شیری ، دیه در آوردن چشم و ... مقدار دیه در قانون توسط قانون گذار مشخص شده است ، قانون گذار این مقادیر را باز منابع فقهی استخراج کرده است اما گاهی دیه یک عضو آسیب دیده در این منابع نیامده است . در این صورت قاضی با توجه به نظر پزشکی قانونی که کارشناس تشخیص میزان این آسیب ها هستند ، ارش تعیین می کند . ارش همان دیه ای است که مقدار آن در قانون مشخص نشده است . در این مقاله به بررسی دیه از بین بردن همه دندان ها ، دیه از بین بردن دندان های جلو و دیه از بین رفتن دندان های عقب می پردازیم . آنچه در این مقاله به عنوان مبلغ دیه ذکر شده است بر اساس مبلغ دیه سال 98 است .

دیه از بین بردن همه دندان ها

دهان به طور کلی بیست و هشت دندان دارد . در صورتی که بر اثر حادثه ای همه دندان ها از بین بروند دیه آن در قانون مشخص شده است . دیه از بین رفتن همه دندان ها ، دیه کامل انسان یعنی 270 میلیون تومان است .  

دیه از بین رفتن دندان های جلو

دندان های جلو عبارت هستند از دندان های پیش ، چهارتایی و نیش . از هر کدام از این نوع دندان ها دو عدد در بالا و دو عدد در پایین قرار دارد . بنابراین دندان های جلو به طور کلی 12 عدد هستند . صدمه رساندن به دندان ها بر اثر تصادف یا ضربه باعث می شود به قربانی دیه تعلق بگیرد . دیه از بین رفتن هر کدام از دندان های جلو یک بیستم دیه کامل یعنی 13 میلیون و پانصد هزار تومان خواهد بود .  

دیه از بین رفتن دندان های عقب

دندان پایینی شامل دندان های آسیاب یا کرسی و دندان ضاحک ( یا همان دندان خنده که به هنگام خندیدن دیده می شود و بین دندان نیش و آسیاب کوچک قرار دارد ) می شود . تعداد دندان های پایینی در هر گوشه از دهان برابر است ؛ یعنی در هر سمت دهان 1 دندان ضاحک و 3 دندان آسیاب وجود دارد بنابراین تعداد دندان های پایین به طور کلی 16 عدد است . دیه هر کدام از دندان های پایین یک چهلم دیه کامل است . یعنی دیه دندان پایین معادل 6 میلیون و هفتصد وپنجاه هزار تومان است . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه از بین رفتن دندان به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ضرب و جرح تاریخ ثبت: 18:07 1403/1/24 290 نفر بازدید