دیه از بین بردن و فلج شدن لب

1403/1/31 11:52

دیه از بین بردن و فلج شدن لب

لب یکی از اعضای بدن است که انسان از طریق آن یک سری نیاز ها مانند سخن گفتن و غذا خوردن را انجام می دهد . وارد کردن آسیب و جراحت به لب موجب مجازات است . این مجازات در قانون مجازات اسلامی 92 مشخص شده است . مجازات دیه یکی از انواع مجازات اصلی است که در قانون مجازات اسلامی میزان آن مشخص شده است ؛ البته در مواردی که این مقدار مشخص نشده است قانون گذار به قاضی این اجازه را داده است تا با توجه به نظر کارشناسی مقدار دیه را مشخص کند که به این مقدار ، ارش گفته می شود . هم چنین در قانون ذکر شده است که مسئول پرداخت دیه باید در زمان مشخص شده پرداخت دیه ، آن را بپردازد در غیر این صورت طبق ماده 2 قانون محکومیت های مالی می توان از او بابت امتناع از پرداخت مبلغ دیه ، شکایت کرد . برای اینکه مقدار دیه آسیب به لب را بررسی کنیم ابتدا باید بدانیم حدود لب در قانون به چه میزان است . حدود لب بالا از نظر عرض مقداری است که لثه را می پوشاند و به دو روزنه و دیواره بینی متصل و طول آن همان طول دهان است و حدود لب پایین از نظر عرض ، مقداری است که لثه را می پوشاند و طول آن همان طول دهان است . حاشیه گونه ها جزء لب ها محسوب نمی شود . حال که حدود لب را شناختیم ، در این مقاله به بررسی مقدار دیه از بین رفتن لب ، دیه جمع شده لب و دیه سست و فلج شدن لب می پردازیم . آنچه در این مقاله به عنوان مبلغ دیه ذکر شده است بر اساس مبلغ دیه سال 97 است .

دیه از بین رفتن لب

اگر جنایتی باعث از بین رفتن لب دیگری شود ، دارای مجازات است . مجازات دیه از بین رفتن لب در ماده 607 قانون مجازات اسلامی مشخص شده است . طبق این ماده دیه از بین بردن لب از قرار زیر است :

دیه از بین بردن دو لب : دیه کامل است که مطابق نرخ دیه سال 97 معادل 231 میلیون تومان است .

دیه از بین بردن هر یک از لب ها : نصف دیه کامل را دارد که معادل 115 میلیون و 500 هزار تومان است .  

دیه از بین بردن مقداری از لب : این دیه به نسبت تمام لب محاسبه می شود .

دیه سست و فلج شدن لب

جنایتی که موجب سست و فلج شدن هر یک از لب ها گردد ، طبق قانون دیه دارد . دیه فلج شدن و سست شدن لب در ماده 609 قانون مجازات اسلامی مشخص شده است که از قرار زیر است :

دیه سست شدن و فلج شدن هر یک از لب ها به  گونه ای که با خنده و مانند آن از دندان ها کنار نرود : موجب دو سوم دیه یک لب می شود .  

از بین بردن یک لب سست یا فلج شده موجب یک سوم دیه آن است .

دیه جمع شدن لب

اگر جنایتی باعث جمع شدن لب شود نیز مجازات دارد . دیه جمع شدن لب در ماده 608 قانون مجازات اسلامی مشخص شده است . در این ماده آمده است که " جنایتی که باعث جمع شدن یک یا دو لب و یا قسمتی از آن گردد موجب ارش است خواه موجب نمایان شدن دندان ها بشود ، خواه نشود " . بنابراین دیه جمع شدن لب بر اساس ارش تعیین خواهد شد ، به این صورت که قاضی با توجه به نظر پزشکی قانونی مقدار آن را مشخص می کند .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه از بین بردن و فلج شدن لب به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ضرب و جرح تاریخ ثبت: 11:52 1403/1/31 266 نفر بازدید