دیه کندن موی سر مرد

1403/2/2 11:47

دیه کندن موی سر مرد

طبق قانون مجازات اسلامی دیه یک مجازات اصلی برای مرتکبان جنایت است . کسی که به یکی ار اعضای بدن دیگری صدمه می رساند یا جان دیگری را می گیرد ، باید مجازات شود . گاهی امکان اعمال مجازات قصاص برای این افراد وجود ندارد و لازم است تا با پرداخت دیه این مجازات اعمال شود . بنابراین قانون گذار با توجه به مقررات فقهی ، میزان دیه را برای اعضای مختلف بدن مشخص کرده است . البته در برخی از موارد دیه از طریق ارش تعیین می شود . دیه باید در مدت پرداخت دیه که در قانون مشخص شده است ، توسط فردی که مسئول پرداخت دیه است ، پرداخت شود در غیر این صورت می توان از او بابت خودداری کردن از پرداخت دیه شکایت کرد . یکی از اعضای بدن که قانون گذار برای آن دیه تعیین کرده است ، مو است . مو سر علاوه بر اینکه موجب زیبایی انسان می شود دارای کاکردهایی مانند عایق در برابر تغییرات آب و هوایی نیز هست . بنابراین کندن یا از بین بردن مو سر دیه دارد که میزان آن در سر مرد و سر زن تا اندازه ای متفاوت است . از این رو در این مقاله به بررسی دیه کندن کامل مو سر مرد ، دیه کندن قسمتی از موی سر مرد ، کندن مو سر مرد با رضایت و تشخیص روییدن و نروییدن مو می پردازیم . آنچه در این مقاله به عنوان مبلغ دیه ذکر شده است بر اساس مبلغ دیه سال 97 است .

دیه کندن کامل مو سر مرد

در قانون برای کندن مو سر مرد دیه تعیین شده است . دیه کندن کامل مو سر مرد در ماده 576 قانون مجازات اسلامی سال 92 به ترتیب زیر مقرر شده است :  

دیه کندن تمام مو سر مرد در صورتی که دیگر نروید : دیه کامل دارد یعنی معادل 231 میلیون تومان .  

دیه کندن تمام مو سر مرد در صورتی که دوباره بروید : نسبت به موی سر ارش تعیین می شود . ارش یعنی اینکه قاضی با توجه به نظر پزشکی قانونی اقدام به تعیین میزان دیه خواهد کرد .  

بنابراین در دیه کندن کامل مو سر مرد ملاک رویش مجدد مو است و فرقی میان موی کم پشت و پرپشت و یا اینکه مو بزرگسال یا کودک باشد وجود ندارد .

دیه کندن قسمتی از مو سر مرد

در قانون علاوه بر دیه کندن همه مو سر ، دیه کندن قسمتی از مو سر مرد نیز مشخص شده است . این موضوع در ماده 578 قانون مجازات اسلامی آمده است و بر اساس آن دیه کندن بخشی از مو سر مرد به ترتیب زیر مقرر شده است :

دیه کندن قسمتی از مو سر مرد در صورت عدم رویش مجدد : باید به نسبت مویی که دیگر روییده نمی شود دیه دریافت کرد  

دیه کندن قسمتی از مو سر مرد در صورت رویش مجدد : در این حالت باید ارش پرداخت شود .  

کندن مو سر مرد با رضایت

در ماده 579 قانون مجازات سال 92 درباره تاثیر رضایت شخص بر دیه کندن مو است . در این ماده آمده است که : " کندن مو مرد چنانچه با رضایت شخص یا در مواردی که اذن شخص معتبر نیست ، با رضایت ولی او باشد یا به جهت ضرورت های پزشکی لازم باشد ، دیه یا ارش ندارد " .  

بنابراین با توجه به این ماده کندن مو سر مرد با رضایت در سه مورد دیه یا ارش ندارد :

1- خود شخص در کندن مو رضایت داشته باشد  

2- در مواردی که شخص قادر به اعلام رضایت نیست ، رضایت اولیا او  

3- در موارد پزشکی  

تشخیص روییدن و نروییدن مو  

تشخیص روییدن و نروییدن مو با کارشناس رسمی دادگستری است . اگر نظر کارشناس این باشد که مو دیگر نمی روید باید دیه پرداخت شود . حال اگر بعد از مدتی خلاف نظر کارشناس ثابت شود و مو مجددا بروید باید مقدار مازاد بر ارش پرداخت شود . گفتیم که دیه کندن کامل مو در صورت عدم رویش مجدد 231 میلیون و در صورتی که رویش مجدد ارش است که این مقدار بر حسب مورد متغیر است . در صورتی که نظر کارشناس بر عدم رویش مجدد مو باشد باید 231 میلیون پرداخت شود ولی اگر بعد مو روید کارشناس میزان دیه مو را مشخص می کند و به اطلاع قاضی می رساند . قاضی میزان ارش ، برای مثال 31 میلیون ، را تعیین می کند و حکم می دهد مقدار مازاد بر ارش ( مقدار ارش 31 میلیون و مازاد بر ارش 200 میلیون ) به پرداخت کننده دیه برگردانده شود . در حالت بر عکس نیز این نظر اعمال می شود یعنی زمانی که نظر کارشناس بر روییدن مو است اما خلاف نظر او ثابت می شود ، پرداخت کننده دیه باید مقدار مازاد را بپردازد .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه کندن موی سر مرد به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ضرب و جرح تاریخ ثبت: 11:47 1403/2/2 227 نفر بازدید