دیه کندن موی سر زن

1403/2/3 16:09

دیه کندن موی سر زن

مو یکی از اعضای بدن است که انسان ها را در برابر آب و هوای گرم و سرد عایق می کند . علاوه بر این موی سر جنبه زیبایی بسیاری در انسان به ویژه جنس مونث دارد . هیچ کس نمی تواند موی دیگری را بکند . کندن مو سر زن و کندن مو سر مرد در قانون دارای مجازات است . مجازات اصلی در نظر گرفته شده در قانون برای این دسته از جنایت ها دیه است . برای صدمات مختلفی که به افراد وارد می شود ، مجازات دیه در قانون مشخص شده است . مثلا دیه کندن کامل موی سر مرد درصورتی که دیگر نروید ، دیه انسان کامل است . اما در برخی از موارد قانون گذار تعیین مقدار دیه را بر عهده قاضی گذاشته است . قاضی این مقدار دیه را با توجه به نظر کارشناس رسمی تعیین می کند . به این نوع دیه ، ارش گفته می شود . مسئول پرداخت دیه باید در مهلت قانونی پرداخت دیه ، مقدار آن را بپردازد . در این مقاله به بررسی دیه کندن کامل مو زن ، دیه کندن قسمتی از مو زن ، دیه کندن مو سر زن با رضایت می پردازیم .  آنچه در این مقاله به عنوان مبلغ دیه ذکر شده است بر اساس مبلغ دیه سال 97 است .

دیه کندن کامل مو زن

دیه کندن کامل مو زن در ماده 577 قانون مجازات اسلامی مشخص شده است . طبق این ماده تعیین دیه کندن مو زن به ترتیب زیر مشخص می شود :  

دیه کندن یا از بین بردن تمام مو سر زن در صورتی که دیگر نروید : موجب دیه کامل یعنی 231 میلیون تومان خواهد بود .  

دیه کندن تمام مو سر زن در صورتی که دوباره بروید : موجب مهرالمثل است . مهرالمثل یکی از انواع مهریه است که میزان آن بر اساس جایگاه اجتماعی و شغل و شأن زن تعیین می شود . نکته ای که در این مورد وجود دارد این است که در صورتی که میزان مهرالمثل بیشتر از مقدار دیه کامل باشد ، فقط مقدار دیه کامل زن پرداخت می شود . برای مثال در صورتی که مهرالمثل زن 531 میلیون شود ، تنها 231 میلیون از 531 میلیون پرداخت خواهد شد .  

نکته دیگر اینکه آنچه در این ماده مد نظر است تنها کندن همه مو است و فرقی ندارد که مو کم پشت یا پر پشت باشد یا اینکه مو کودک یا بزرگسال باشد .  

دیه کندن قسمتی از مو زن

چنانچه قسمتی از مو سر زن کنده شود نیز دارای مجازات دیه است . دیه کندن قسمتی از مو زن در قانون مشخص شده است . در ماده 578 قانون مجازات اسلامی دیه کندن بخشی از مو زن به ترتیب زیر مقرر شده است :

دیه کندن قسمتی از مو زن در صورت عدم رویش مجدد : نسبت به همان مقدار کنده شده ، قاضی ارش تعیین خواهد کرد .  

دیه کندن قسمتی از مو زن در صورت رویش مجدد : به نسبت مهرالمثل از دیه پرداخت می شود .  

کندن مو سر زن با رضایت

در ماده 579 قانون مجازات اسلامی آمده است که : " کندن موی سر زن چنانچه با رضایت شخص یا در مواردی که اذن شخص معتبر نیست با رضایت ولی او باشد یا به جهت ضرورت های پزشکی لازم باشد ، دیه یا ارش ندارد " . بنابراین طبق این ماده در 3 حالت امکان دریافت دیه بابت کندن مو زن وجود ندارد :

1- رضایت زن  

2- در مواردی که رضایت زن معتبر نیست رضایت ولی او  

3- در موارد ضروری پزشکی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه کندن موی سر زن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ضرب و جرح تاریخ ثبت: 16:09 1403/2/3 382 نفر بازدید