دیه شکستن ، در رفتن و ترک خوردن استخوان دنده

1403/2/2 20:54

دیه شکستن ، در رفتن و ترک خوردن استخوان دنده

دنده نام استخوانی در اطراف قفسه سینه است . تعداد استخوان های دنده 12 تا است که قفسه سینه را تشکیل می دهند و به مثابه محافظی برای قلب و شش ها عمل می کند و از آسیب به آنها در هنگام صدمه خوردن جلوگیری می کند . شایع ترین علت شکستگی دنده ، ورود ضربه مستقیم است که معمولا در تصادفات و سقوط از ارتفاع رخ می دهد . صدمه دیدن دنده می تواند باعث آسیب به ریه و رگ هایی بین دنده ای و قلب شود و مشکلات عدیده ای را برای قربانی ایجاد کند . بنابراین با توجه به اهمیتی که این استخوان ها برای بدن دارند هر گونه آسیب به آنها با مجازات همراه است . مجازات شکستن دنده دیگری در قانون دیه تعیین شده است . مجازات دیه یک مجازات اصلی است که باید توسط مسئول پرداخت دیه به قربانی پرداخت شود . مهلت پرداخت دیه در قانون مشخص شده است البته گاهی مرتکب جنایت از پرداخت دیه سر باز می زند که در این موارد می توان از او بابت عدم پرداخت دیه شکایت کرد .

دیه شکستن هر یک از استخوان های دنده

دیه شکستن استخوان های دنده در قانون به دو صورت در نظر گرفته شده است ؛ دیه شکستن استخوان های دنده ای که دور قلب هستند و از قلب محافظت می کنند و دیه شکستن سایر استخوان های دنده . این موارد در ماده 653 قانون مجازات اسلامی به ترتیب زیر مشخص شده است :

دیه شکستن استخوان های دنده ای محیط به قلب : دیه آن یک چهلم دیه کامل است که مطابق نرخ دیه سال 98 معادل 6 میلیون و 750 هزار تومان خواهد بود .  

دیه شکستن سایر استخوان های دنده : که یک صدم دیه کامل است که معادل 2 میلیون و 700 هزار تومان است .

دیه در رفتن استخوان دنده

دیه در رفتن استخوان دیه در ماده 654 قانون مجازات اسلامی مصوب 92 مشخص شده است . طبق این ماده دیه در رفتگی استخوان دنده از قرار زیر خواهد بود :

دیه در رفتگی استخوان های دنده محیط به قلب : هفت و نیم هزارم دیه کامل است که مطابق نرخ دیه سال 98 معادل2میلیون و 25 هزار تومان خواهد بود .  

دیه در رفتگی سایر استخوان های دنده : پنج هزارم دیه کامل است . پنج هزارم 270 میلیون تومان که نرخ دیه کامل در سال 98 است معادل 1 میلیون و 350 هزار تومان است .  

دیه ترک خوردن دنده

در ادامه در ماده 654 دیه ترک خوردن دنده مشخص شده است . در در رفتگی استخوان دنده مانند شکستگی آن استخوان دنده به دو صورت دنده های محیط به قلب و سایر استخوان های دنده در نظر گرفته می شود . به این ترتیب دیه ترک خوردگی دنده از قرار زیر خواهد بود :  

دیه ترک خوردن استخوان های دیه محیط به قلب : یک هشتادم دیه کامل است که این مقدار مطابق نرخ دیه کامل سال 98 که معادل 270 میلیون ریال است ، 3 میلیون و 375هزار خواهد بود .  

دیه ترک خوردن سایر استخوان های دنده : هفت هزارم دیه کامل یعنی یک میلیون و 890 هزار تومان خواهد بود .  

دیه کندن دنده

در تبصره ماده 653 دیه کندن دنده مشخص شده است . طبق این ماده کندن دنده موجب ارش است . ارش ، دیه ای است که در قانون مشخص نشده است بلکه قاضی باید آن را بر اساس شرایطی از جمله نظر پزشکی قانونی مشخص کند .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه شکستن ، در رفتن و ترک خوردن استخوان دنده به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.

 


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ضرب و جرح تاریخ ثبت: 20:54 1403/2/2 315 نفر بازدید