دیه شکستگی ، ترک خوردن و در رفتگی استخوان ترقوه

1403/2/2 21:29

دیه شکستگی ، ترک خوردن و در رفتگی استخوان ترقوه

در قانون ، مجازات اصلی به چهار دسته قصاص ، مجازات حدی ، مجازات تعزیری و دیه تقسیم می شود . دیه مجازاتی است که مقدار آن در قانون مشخص شده است . البته در مواردی که قانون مجازات عضوی از بدن را ذکر نکرده باشد ، قانون گذار این اجازه را به قاضی داده است تا با توجه به نظر کارشناسی مقدار دیه را مشخص کند ؛ به این شیوه تعیین دیه ، ارش گفته می شود . کسی که مسئول پرداخت دیه است باید آن را در مهلت قانونی پرداخت دیه ، بپردازد در غیر این صورت می توان از او بابت خودداری در پرداخت دیه شکایت کرد . از جمله دسته بندی های دیه ، دیه قتل ، دیه اعضا مثل دیه شکستن بینی ، دیه شکستن گردن ، دیه از بین بردن چشم و دیه از بین بردن منافع استفاده از اعضای بدن مثل دیه کوری ، دیه ناشنوایی ، دیه از دست دادن عقل ، دیه از دست دادن حس چشایی را می توان نام برد .

دیه از بین بردن یا قطع کردن استخوان ترقوه

دیه از بین بردن یا قطع کردن استخوان تره قوه در ماده 655 قانون مجازات اسلامی آورده شده است . طبق این ماده دیه از بین بردن استخوان ترقوه به به ترتیب زیر است :

دیه از بین بردن یا قطع کردن هر دو استخوان ترقوه : دیه کامل از قرار 270 میلیون تومان است .

دیه از بین بردن یا قطع کردن هر یک از استخوان های ترقوه : نصف دیه کامل یعنی 135 میلیون تومان است .

دیه شکستن استخوان ترقوه

در صورتی که هر یک از استخوان های ترقوه بشکند می توان بابت آن دیه دریافت کرد . دیه شکستن استخوان ترقوه در ماده 656 قانون مجازات اسلامی مشخص شده است . طبق این ماده ، دیه شکستن این استخوان به ترتیب زیر است :

دیه شکستن استخوان ترقوه در صورتی که بدون عیب درمان شود : چهار درصد دیه کامل یعنی 10 میلیون و هشتصد هزار تومان خواهد بود .  

دیه شکستن استخوان ترقوه در صورتی که درمان نشود یا یا عیب درمان شود : موجب نصف دیه کامل یعنی 135 میلیون تومان خواهد بود .

دیه ترک خوردن استخوان ترقوه

دیه ترک خوردن استخوان ترقوه سی و دو هزارم دیه کامل است . سی دو هزارم دیه کامل معادل هشت میلیون و ششصد و چهل هزار تومان خواهد بود .

دیه در رفتگی استخوان ترقوه

دیه در رفتگی استخوان ترقوه بیست هزارم دیه کامل یعنی معادل پنج میلیون و چهارصد هزار تومان است .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه شکستگی ، ترک خوردن و در رفتگی استخوان ترقوه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ضرب و جرح تاریخ ثبت: 21:29 1403/2/2 285 نفر بازدید