دیه در آوردن چشم و از بین بردن آن

1403/1/28 15:29

دیه در آوردن چشم و از بین بردن آن

چشم عضوی از بدن است که انسانها می توانند با آن ببینند . صدمه به این عضو حساس از بدن دارای مجازات است . مجازات از بین بردن چشم در مواد قانون مجازات اسلامی بیان شده است . مجازات دیه یک مجازات اصلی است که قانون گذار در قانون میزان آن را مشخص کرده است . دیه زمانی پرداخت می شود که امکان قصاص وجود نداشته باشد . دیه هم برای صدمه به اعضای بدن مثل دیه بینی ، دیه شکستن گردن ، دیه کندن مو ، دیه کندن دندان شیری ، دیه از بین بردن دندان و... هم چنین دیه به از بین رفتن منافع استفاده یک عضو از بدن نیز تعلق می گیرد مثل دیه شنوایی ، دیه بینایی ، دیه از دست دادن عقل ، دیه چشایی ، دیه از دست دادن قدرت حرف زدن و ... . دیه چه دیه قتل باشد ، چه دیه صدمه به عضو  یا از بین رفتن منفعت آن باشد باید در مهلت پرداخت دیه به قربانی پرداخته شود در غیر این صورت می توان طبق ماده 2 قانون محکومیت های مالی از مسئول پرداخت دیه شکایت کرد . در این مقاله به بررسی دیه از بین بردن چشم بینا ، دیه در آوردن چشم بینای کسی که تنها یک چشم بینا دارد و دیه در آوردن چشم نابینا ، می پردازیم .  آنچه در این مقاله به عنوان مبلغ دیه ذکر شده است بر اساس مبلغ دیه سال 97 است .

دیه از بین بردن یا در آوردن چشم بینا

در آوردن چشم بینا یا از بین بردن دو چشم بینا دارای مجازات دیه است . این مجازات در ماده 587 قانون مجازات اسلامی مشخص شده است . طبق این ماده دیه در آوردن و یا از بین بردن چشم بینا به ترتیب زیر است :

دیه در آوردن و یا از بین بردن دو چشم بینا : دیه کامل است یعنی معادل 231 میلیون تومان  

دیه در آوردن و یا از بین بردن یک چشم بینا : نصف دیه کامل است که معادل 115 میلیون و پانصد هزار ریال است .  

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که در این ماده آنچه مد نظر است ، بینایی چشم است و اینکه میزان بینایی چقدر است یا اینکه چشم مشکلاتی مانند شب کوری یا انحراف دارد مهم نیست .  

دیه در آوردن چشم بینای کسی که تنها یک چشم بینا دارد

در ماده 588 قانون مجازات دیه در آوردن چشم بینای کسی که تنها یک چشم بینا دارد ، آمده است . طبق این ماده دیه از بین بردن چشم بینای کسی که تنها یک چشم بینا دارد به ترتیب زیر است :

دیه در آوردن چشم بینای کسی که تنها یک چشم بینا دارد و چشم دیگرش به صورت مادرزاد و یا به یک علت غیر جنایی از بین رفته است : موجب دیه کامل است یعنی 231 میلیون تومان است .  

دیه در آوردن چشم بینای کسی که تنها یک چشم بینا دارد اما چشم دیگرش را در اثر قصاص یا جنایتی که استحقاق دیه آن را داشته است ، از دست داده باشد : دیه چشم بینا ، نصف دیه کامل یعنی 115 میلیون و 500 هزار ریال است .

دیه در آوردن چشم نابینا

در ادمه در ماده 589 قانون مجازات اسلامی دیه در آوردن چشم نابینا ذکر شده است . طبق این ماده دیه در آوردن یا از بین بردن چشم نابینا ، یک ششم دیه کامل یعنی 38 میلیون و پانصد هزار ریال خواهد بود .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه در آوردن چشم و از بین بردن آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ضرب و جرح تاریخ ثبت: 15:29 1403/1/28 524 نفر بازدید