دیه از بین بردن پلک

1403/1/10 05:56

دیه از بین بردن پلک

مجازات دیه به دو دسته کلی دیه قتل نفس و دیه جراحات تقسیم می شود . دیه قتل نفس همان دیه کشتن دیگری است و دیه جراحات دیه ای است که به اعضای بدن دیگری وارد می شود مثل دیه بینی ، دیه شکستن گردن ، دیه لب ، دیه فک ، دیه ترقوه و ... . دیه یک مجازات اصلی است که زمانی اعمال می شود که سایر مجازات های اصلی مثل قصاص ، مجازات حدی و مجازات تعزیری قابل اعمال نباشد . مسئول پرداخت دیه باید آن را در مهلت قانونی پرداخت دیه ، به قربانی یدهد و در صورت امتناع از پرداخت دیه می توان طبق ماده 2 قانون محکومیت های مالی او را تحت تعقیب قرار داد . دیه در قانون مشخص شده است ولی در مواردی که برای یک عضو از بدن دیه تعیین نشده است ، قاضی با توجه یه نکاتی از جمله نظر کارشناس ، به تعیین میزان مبلغ جریمه می پردازد که به آن ارش می گویند . در این مقاله به بررسی دیه از بین بردن پلک بالا و دیه از بین بردن پلک پایین ، دیه از بین بردن هر دو پلک می پردازیم .  آنچه در این مقاله به عنوان مبلغ دیه ذکر شده است بر اساس مبلغ دیه سال 97 است .

دیه از بین بردن هر دو پلک

آسیب به پلک موجب دیه است . اگر کسی به هر دو پلک یک نفر یک جا آسیب برساند ، موجب دیه خواهد بود . این دیه در ماده 590 قانون مجازات اسلامی مشخص شده است . طبق این ماده اگر کسی هر چهار پلک ، هر دو چشم فردی را از بین ببرد ، دیه دارد . دیه از بین بردن هر دو پلک ، دیه کامل یعنی 231 میلیون تومان است .  

دیه از بین بردن پلک بالا

در ادامه ماده 590 قانون مجازات آمده است که دیه پلک های بالا ، یک ششم دیه کامل است . یک ششم دیه کامل  28 میلیون و 500 هزار تومان است . یعنی اگر کسی به دو پلک بالای دیگری صدمه بزند ، باید دیه آن را بپردازد .  

دیه از بین بردن پلک پایین

هم چنین برای پلک های پایین نیز در ماده 590 دیه تعیین شده است . دیه پلک های پایین یک چهارم دیه کامل است یعنی معادل 57 میلیون و هفتصد و پنجاه هزار ریال است .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه از بین بردن پلک به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ضرب و جرح تاریخ ثبت: 05:56 1403/1/10 139 نفر بازدید