دیه از ریشه کندن و شکستن دندان شیری

1403/1/10 04:26

دیه از ریشه کندن و شکستن دندان شیری

کسی که طبق قانون مسئول پرداخت دیه است باید در مهلت قانونی پرداخت دیه آن را بپردازد وگرنه می توان او را بابت خودداری از پرداخت دیه طبق ماده 2 قانون محکومیت های مالی پیگری کرد . دیه یکی از انواع مجازات های اصلی از جمله مجازات حدی ، مجازات تعزیری و قصاص است که قانون گذار مقدار آن را در قانون مشخص کرده است . برای مثال مجازات دیه دندان مثل شکستن دندان ، دیه دندان شیری ، دیه سیاه شدن دندان ، دیه از بین بردن انواع دندان و ... در مواد 616 تا 625 قانون مجازات اسلامی سال 92 مشخص شده است . هم چنین در مواردی که قانون گذار مقدار دیه را به طور مشخص بیان نکرده است ، دیه قسمتی از بدن که آسیب دیده است با توجه به نظر پزشکی قانونی توسط قاضی مشخص می شود ، به این مقدار در قانون ارش گفته می شود . دیه به دو نوع است ، دیه قتل نفس و دیه جراحات ؛ دیه جراحات دیه ای است که به اعضای بدن مثل دیه فک ، دیه صدمات وارده به بینی ، دیه کور شدن ، دیه پلک ، دیه ستون فقرات ، دیه اضاله بکارت و ... . در این مقاله به بررسی دیه کندن دندان شیری در صورت رویش مجدد ، دیه کندن دندان شیری در صورت عدم رویش مجدد و دیه شکستن دندان شیری می پردازیم . آنچه در این مقاله به عنوان مبلغ دیه ذکر شده است بر اساس مبلغ دیه سال 97 است .

دیه کندن دندان شیری در صورت رویش مجدد

کندن دندان شیری جرم است و مجازات دارد . کندن دندان شیری کسی در صورتی که این دندان دوباره قابلت روییدن داشته باشد دیه دارد . دیه کندن دندان شیری در صورت رویش مجدد یک صدم دیه ثابت یعنی دو میلیون و سیصد و ده هزار تومان خواهد بود . در دیه کندن دندان شیری فرقی بین اینکه دندان به چه رنگ است وجود ندارد ، در هر صورت دیه بر آن جاری خواهد شد .

دیه کندن دندان شیری در صورت عدم رویش مجدد

در صورتی که کندن دندان شیری موجب شود که دندان دیگر قابلیت روییدن نداشته باشد ، مقدار دیه آن متفاوت است از زمانی که دندان شیری کنده شده می تواند به صورت دندان دائمی برویید . دیه کندن دندان شیری در صورت عدم امکان رویش مجدد ، دیه کامل دندان دائمی است . یعنی با توجه به اینکه کدام دندان کنده شده است ، دیه همان دندان پرداخت خواهد شد که در مقاله دیه انواع دندان آن را بیان کردیم .

دیه شکستن دندان شیری

علاوه بر دو مورد بالا ، قانون گذار برای شکستن ، معیوب کردن و شکافتن دندان شیری نیز دیه در نظر گرفته است . طبق قانون مجازات اسلامی ، دیه شکستن دندان شیری موجب ارش است . یعنی دیه آن با توجه به مقدار شکستگی و عیب و همچنین نظر کارشناس در پزشکی قانونی ، توسط قاضی مشخص می شود .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه از ریشه کندن و شکستن دندان شیری به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ضرب و جرح تاریخ ثبت: 04:26 1403/1/10 823 نفر بازدید