دیه شکستن گردن و نقص آن

1402/12/19 06:52

دیه شکستن گردن و نقص آن

قانون گذار در بین مجازات های اصلی که برای مرتکبان جرائم در نظر گرفته است ، دیه را نیز در نظر گرفته است . دیه مجازاتی است که بابت صدمه ای که بر بدن دیگری وارد می شود باید پرداخت شود . البته دیه زمانی به عنوان مجازات در نظر گرفته می شود که به یک دلیل قانونی مثل توافق قربانی و مرتکب جرم ، قصاص صورت نگیرد . دیه هم برای قتل در نظر گرفته شده است و هم دیه اعضای بدن مثل دیه بینی ، دیه دندان ، دیه فک و ... است . مهلت پرداخت دیه مشخص است و اگر در این مدت مشخص پرداخت نشود ، می توان بابت عدم پرداخت دیه شکایت کرد . در این مقاله به دیه شکستن گردن و کج شدن آن ، دیه شکستن گردن بدون خمیدگی گردن و دیه ناقص شدن گردن می پردازیم . آنچه در این مقاله به عنوان مبلغ دیه ذکر شده است بر اساس مبلغ دیه سال 97 است .

دیه شکستن گردن و کج شدن آن

دیه کج شدن گردن در اثر شکستگی در ماده 620 قانون مجازات آمده است . طبق این ماده برای دیه شکستن گردن و کج شدن و خمیدگی آن  دو حالت در نظر گرفته شده است :  

دیه کج شدن گردن و خمیدگی آن در اثر شکستگی در صورت عدم بهبودی و باقی ماندن این حالت : موجب دیه کامل انسان یعنی 231 میلیون تومان خواهد بود .  

دیه کج شدن گردن و خمیدگی آن در اثر شکستگی در صورت بهبودی و از بین رفتن حالت خمیدگی و کج شدن آن : موجب ارش می شود ؛ یعنی مقدار پرداختی دیه را قاضی مشخص خواهد کرد .  

دیه شکستن گردن بدون خمیدگی گردن

اگر کسی به گردن دیگری آسیبی وارد کند که در نتیجه آن گردن فرد بشکند طبق قانون برای او مجازات در نظر گرفته می شود . ماده 621 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92  دیه شکستن گردن بدون کج شدن و خمیدگی را مشخص کرده است . طبق این ماده شکستگی گردن بدون کج شدن آن موجب ارش می شود . ارش ، مبلغی است که میزان آن در قانون مشخص نشده است و میزان آن با توجه به نظر کارشناسی توسط قاضی تعیین می شود .

دیه ناقص شدن گردن

اگر به گردن کسی صدمه ای وارد شود که موجب ناقص شدن گردن شود مثل اینکه مانع از فرو بردن یا جویدن غذا شود و یا مانع از حرکت گردن شود و به هر نحوی موجب نقص گردن شود ، مجازات دارد . دیه نقص گردن ، ارش است .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه شکستن گردن و نقص آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ضرب و جرح تاریخ ثبت: 06:52 1402/12/19 174 نفر بازدید