میزان دیه انواع صدمات وارد شده به بینی

1403/1/10 04:26

میزان دیه انواع صدمات وارد شده به بینی

بر اساس قانون مجازات اسلامی ، دیه ، مجازات اصلی است که قانون گذار بابت صدمه ایی که به جسم دیگری وارد شده است تعیین کرده است . وظیفه پرداخت دیه با مرتکب جرم است . در واقع دیه مقدار مال معینی است که در دین برای هر صدمه بدنی مشخص شده است . در مواردی که یک عضو از بدن آسیب می بیند اما در دین برای آن قسمت از بدن دیه مشخص نشده است ، قانون گذار برای آن ارش تعیین می کند . دیه در مواردی پرداخت می شود که به هر جهتی امکان قصاص وجود ندارد . یکی از مهمترین اعضای بدن که برای آن دیه تعیین شده است ، بینی است . از این رو در این مقاله به بررسی دیه انواع صدمات وارده به بینی از جمله دیه قطع کردن بینی ، دیه از بین بردن بینی به یک دفعه ، دیه از بین بردن بینی در دفعات مکرر ، دیه شکستن بینی ، دیه از بین رفتن پره ها یا پرده میان دو بینی ، دیه پاره شدن بینی و دیه از بین بردن نوک بینی می پردازیم . نچه در این مقاله به عنوان مبلغ دیه ذکر شده است بر اساس مبلغ دیه سال 98 است .

دیه قطع کردن بینی

در صورتی که آسیب وارد شده به بینی باعث شود که بینی قطع شود یا به طوری که نرمه و پایین استخوان بینی نیز از بین برود ، منجر به دیه می شود . دیه قطع کردن بینی ، دیه یک انسان کامل یعنی 270 میلیون تومان است .

دیه از بین بردن بینی به یک دفعه

در صورتی که آسیبی به بینی وارد شود که به یک باره باشد منجر به دیه است . منظور از آسیب یک باره این است که تمام نرمه بینی و تمام یا مقداری از استخوان بینی با یک ضربه از بین رفته باشد . در این صورت دیه از بین بردن بینی به یک دفعه نیز دیه انسان کامل یعنی 270 میلیون تومان خواهد بود .

دیه از بین بردن بینی در دفعات مکرر

دیه از بین بردن بینی در دفعات مکرر به دو دسته تقسیم می شود . در صورتی که آسیب وارد شده به بینی در دو دفعه باشد به این صورت که نرمه بینی در یک دفعه و تمام یا مقداری از استخوان بینی در دفعه دیگری از بین برود ، دیه متفاوت خواهد بود . در این حالت برای نرمه دیه انسان کامل یعنی 270 میلیون تومان و برای استخوان دیه ارش تعیین می شود . یعنی دیه استخوان را قاضی با توجه به نظر کارشناس تعیین می کند .

دیه شکستن بینی

دیه شکستن استخوان بینی در سه حالت بررسی می شود :  

دیه شکستن استخوان بینی در صورتی که موجب از بین رفتن بینی بشود : دیه کامل انسان یعنی 270 میلیون تومان خواهد بود  

دیه شکستن استخوان بینی در صورتی که بتوان آن را بدون اینکه عیب و نقصی در آن بماند ، اصلاح کرد : یک دهم دیه کامل یعنی 27 میلیون تومان خواهد بود .  

دیه شکستن بینی در صورتی که شکستگی بهبود یابد اما این بهبود همراه با عیب و نقص در بینی باشد : موجب ارش می شود .

دیه از بین رفتن پره ها یا پرده میان دو بینی

دیه از بین رفتن پره ها یا پرده میان دو بینی ، موجب یک سوم دیه کامل یعنی 90 میلیون تومان خواهد بود .

دیه پاره شدن بینی  

دیه پاره شدن بینی در دو حالت در نظر گرفته می شود :

دیه پاره شدن بینی در صورتی که پارگی باعث از بین رفتن بینی یا نوک آن نشود : یک سوم دیه کامل یعنی 90 میلیون خواهد بود .  

دیه پاره شدن بینی در صورتی که پارگی بهبود پیدا کند : یک دهم دیه انسان یعنی 27 میلیون تومان خواهد بود .  

دیه از بین بردن نوک بینی  

دیه از بین بردن نوک بینی که محل چکیدن خون است ، نصف دیه کامل 135 میلیون تومان خواهد بود .  

نکته مهم : توجه کنید که نرخ های دیه گفته شده برای ماه های عادی سال هستند و در ماه های حرام ( ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب ) میزان دیه بیشتر خواهد شد که در مقاله تلغیظ دیه به آن پرداخته شده است .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد میزان دیه انواع صدمات وارد شده به بینی به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ضرب و جرح تاریخ ثبت: 04:26 1403/1/10 258 نفر بازدید