دیه سقط جنین

1403/2/2 19:54

دیه سقط جنین

سقط جنین به معنای پایان دادن به بارداری و از بین بردن محصول بارداری یعنی جنین است که ممکن است در هر مرحله ای از زندگی جنین رخ بدهد . سقط جنین هم به صورت خود به خودی و ناخواسته است یا با تصمیم خواسته و آگاهانه ای صورت می گیرد . در قانون برای سقط جنینی که به صورت خود خواسته رخ می دهد دارای مجازات است . مجازات در نظر گرفته شده برای سقط جنین ، مجازات دیه است که یکی از انواع مجازات اصلی است . البته در مواردی که نگه داشتن جنین برای مادر خطر جانی داشته باشد ، برای سقط جنین دیه در نظر گرفته نمی شود . دیه سقط جنین با توجه به سن رویان در نظر گرفته می شود که در ادامه آن را بیان می کنیم . اگر زنی جنین خودش را در هر مرحله ای که باشد به عمد ، غیر عمد یا خطاء از بین ببرد ، مسئول پرداخت دیه ، موظف است مقدار آن را بپردازد . دیه بنابراین در این مقاله به دیه سقط جنین در مرحله نطفه ، علقه ، مضغه ، عظام و جنین بدون دمیده شدن روح و جنینی که در آن روح دمیده شده است ، می پردازیم .

دیه سقط نطفه ( دو هفتگی )

منظور نطفه تا دو هفتگی جنین است . دیه سقط نطفه که در رحم ایجاد شده است ، دو صدم دیه کامل است .  محاسبه دیه جنین به تومان مطابق نرخ دیه سال 97 ، در این مرحله از رشد معادل 4 میلیون و 620 هزار تومان است .

دیه سقط علقه ( چهار هفتگی )

علقه یعنی اینکه رویان یا جنین به صورت خون بسته شده باشد و در چهارمین هفته رشد خود باشد . طبق قانون ، دیه جنین چهار هفته  ، چهار صدم دیه کامل است که معادل 9 میلیون و 240 هزار تومان خواهد بود .

دیه سقط مضغه ( هشت هفتگی )

مضغه یعنی اینکه جنین به صورت توده گوشتی درآمده است و تقریبا در 8 هفتگی رشد به سر می برد . دیه سقط مضغه در قانون شش صدم دیه کامل تعریف شده است که میزان دیه جنین به تومان طبق دیه سال 97 معادل ، شش صدم دیه کامل است که می شود 13 میلیون و 860 هزار تومان .  

دیه سقط عظام ( 12 هفتگی )  

عظام مربوط به زمانی است که جنینی که استخوان هایش درآمده است اما هنوز کامل نیست که حدودا جنین در 12 هفتگی رشد خود است . دیه سقط معاظ معادل هشت صدم دیه کامل یعنی 18 میلیون و 480 تومان است .

دیه جنین کاملی که روح ندارد ( تا 16 هفتگی )  

جنین تا حدود 16 هفتگی تقریبا کامل است و استخوان و گوشت او تا حد زیادی رشد کرده است اما بر اساس اعتقادات شرعی در او روح دمیده نشده است . دیه جنینی که روح ندارد یک دهم دیه کامل است . با توجه به نرخ دیه سال 97 ، یک دهم دیه کامل معادل 23 میلیون و 100 هزار تومان است .  

دیه جنین کاملی که روح دارد ( از 16 هفتگی به بعد )  

در تعیین مقدار دیه جنین تا این مرحله تفاوتی بین زن و مرد وجود نداشت . اما از زمانی که در جنین روح دمیده می شود مقدار دیه با توجه به جنسیت تعیین می شود . جنین از 16 هفتگی به بعد روح دارد و انسان کاملی محسوب می شود که دیه آن با توجه به اینکه پسر ، دختر یا خنثی باشد متفاوت است .  

دیه جنین کامل پسر : دیه کامل است که بر اساس دیه سال 97 ، 231 میلیون تومان است .  

دیه جنین کامل دختر : نصف دیه کامل است که معادل 115 میلیون و 500 هزار تومان است .  

دیه جنین خنثی : خنثی کسی است که هم آلت مردانه دارد و هم آلت زنانه . دیه سقط جینن خنثی سه چهارم دیه کامل است که معادل 173 میلیون و 250 هزار تومان است .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه سقط جنین به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ضرب و جرح تاریخ ثبت: 19:54 1403/2/2 161 نفر بازدید