دیه ریش

1403/2/1 22:05

دیه ریش

مو یکی از اعضای بدن است که دارای ابعاد زیبا شناسی است و به زیبایی انسان بسیار کمک می کند . قانون گذار برای از بین بردن این عضو از بدن مجازات دیه را در نظر گرفته است . مجازات دیه یکی از انواع مجازات اصلی است که در مورد جرایم عمدی و غیر عمدی به کار می رود . میزان دیه در قانون مشخص شده است که بعد از صدور حکم باید توسط مسئول پرداخت دیه به قربانی پرداخت شود در غیر این صورت می توان بابت عدم پرداخت دیه از مسئول پرداخت شکایت کرد . از این رو در این مقاله به بررسی دیه کندن کامل ریش مرد ، دیه کندن قسمتی از ریش مرد و کندن ریش با رضایت می پردازیم .  

دیه کندن کامل ریش مرد

در صورتی که کسی با ارتکاب جنایتی باعث شود تمام ریش کسی از بین برود ، باید دیه بپردازد . دیه کندن تمام ریش مرد در ماده 576 قانون مجازات اسلامی 92 مشخص شده است . بر اساس این ماده موضوعی که مقدار دیه ریش را مشخص می کند این است که آیا ریش مجددا می روید یا نه . بنابراین دیه کندن کامل ریش مرد به ترتیب زیر مشخص می شود :

دیه کندن تمام ریشه مرد در صورت عدم رویش مجدد : موجب دیه کامل است که دیه کامل در سال 97 ، 231 میلیون تومان است .  

دیه از بین بردن تمام ریش مرد در صورت رویش مجدد : موجب یک سوم دیه کامل یعنی 77 میلیون تومان خواهد بود .

دیه کندن قسمتی از ریش مرد

علاوه بر انچه در بالا گفته شد ،  گاهی عمل فردی موجب از بین رفتن قسمتی از ریش مرد می شود . در قانون دیه کندن قسمتی از ریش مرد مشخص شده است . در این مورد نیز مانند دیه از بین رفتن کامل ریش ، ملاک تعیین دیه ، رویش یا عدم رویش مجدد ریش است . بنابراین دیه از بین رفتن قسمتی از ریش به ترتیب زیر مشخص خواهد شود :

دیه از بین رفتن قسمتی از ریش در صورت عدم رویش مجدد : به نسبت مقدار از بین رفتگی ریش ، دیه تعیین خواهد شد .  

دیه از بین رفتن قسمتی از ریش در صورت رویش مجدد : در این صورت دیه از یک سوم دیه کامل محاسبه می شود ، یعنی به نسبت قسمتی که از ریش که از بین رفته است از 77 میلیون ( یک سوم دیه کامل ) محاسبه می شود .  

کندن ریش با رضایت

در صورتی که کندن ریش با رضایت مرد باشد ، دیه و ارش به آن تعلق نخواهد گرفت . در ماده 578 قانون مجازات اسلامی 92 آمده است که : " کندن ریش مرد ، چنانچه با رضایت شخص یا در مواردی که اذن شخص معتبر نیست ، با رضایت ولی او باشد یا به جهت ضروریت های پزشکی لازم باشد ، دیه یا ارش ندارد " . بنابراین کندن ریش یا از بین بردن ریش در سه حالت دیه یا ارش ندارد :

1- در صورت رضایت مرد

2- در صورتی که رضایت او معتبر نیست ، اجازه ولی او  

3- در صورت ضرورت های پزشکی  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه ریش  به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ضرب و جرح تاریخ ثبت: 22:05 1403/2/1 370 نفر بازدید