برق دزدی و مجازات آن

1402/12/26 16:09

برق دزدی و مجازات آن

قانونگذار برای برقراری نظم و امنیت در جامعه قوانینی را وضع کرده است که با رعایت آن قواعد و قوانین از بی نظمی و هرج و مرج جلوگیری نماید و فردی که از این قوانین سر پیچی کند و آن را نقض نماید بر طبق قانون مجازات اسلامی مرتکب جرم شده است و مستوجب مجازات است که یکی از این عمل خلاف قانون استفاده از برق دیگران بدون اجازه و داشتن مجوز قانونی است که به آن برق دزدی می گویند . شاکی می تواند با ارائه شکواییه سرقت از برق یا غیره از فرد مجرم در دادسرا و دادگاه های کیفری شکایت نماید . یکی از جرایمی که متاسفانه در جامعه ما پرونده های زیادی را به خود اختصاص داده است جرم سرقت می باشد که سرقت در واقع به معنای برداشتن مال دیگران بدون اجازه فرد مالک و یا ربودن مال متعلق به غیر می باشد و همچنین جرم سرقت به صورت های مختلفی امکان دارد واقع شود . مانند : سرقت وسایل منزل ، سرقت خودرو ، سرقت همراه با اسلحه یا کیف قاپی یا سرقت از خدماتی مانند سرقت از برق ، آب و گاز و تلفن و غیره باشد که در صورت اثبات بر طبق قانون مجازات اسلامی مستوجب مجازات است یعنی اگر فردی به صورت غیر مجاز اقدام به استفاده از برق و گاز و غیره کند جرم محقق شده و بر اساس قانون مجازات می گردد . به همین دلیل در این مقاله به بررسی جرم سرقت برق و مجازات جرم سرقت برق می پردازیم .  

جرم سرقت برق چیست ؟

برای پاسخ به این سوال که جرم برق دزدی چیست ؟ باید گفت برای اینکه عملی جرم باشد یا جرمی محقق گردد باید ارکان جرم وجود داشته باشد در جرم سرقت نیز به همین صورت باید کلیه ارکان وجود داشته باشد تا جرم سرقت محقق گردد . در واقع جرم سرقت همیشه با ربودن مال افراد محقق نمی گردد بلکه این امکان وجود دارد که سرقت از برق و آب و یا گاز باشد در واقع زمانی که فردی بدون پرداخت حق انشعاباتی مانند برق از آن استفاده غیر قانونی و غیر مجاز بکند جرم سرقت محقق می گردد . قانونگذار نیز این مورد را به صراحت در ماده 660 قانون مجازات اسلامی بیان کرده است که هرکس بدون پرداخت حق انشعاب آب و فاضلاب و برق و گاز و تلفن مبادرت به استفاده غیر مجاز از آب و فاضلاب و برق و تلفن و گاز و نماید مرتکب جرم سرقت شده است و فرد شاکی می تواند از آن شخص که بدون اجازه از انشعاب و کنتور برق اقدام به استفاده غیر مجاز از برق کند با ارائه شکواییه سرقت برق در مراجع قضایی صالح شکایت خود را مطرح نمایید تا دادگاه به موضوع رسیدگی کرده و حکم مقتضی را صادر نماید . به عنوان مثال : اگر همسایه ای در کوچه ای با وصل کردن سیم به مسیر انتقال سیم برق بدون اجازه از برق و کنتور آن استفاده نماید این استفاده غیر مجاز و غیر قانونی می باشد و جرم محقق شده است در این صورت مالک می تواند از همسایه خود در دادسرا یا دادگاه کیفری از این اقدام او شکایت نماید .  

لازم به ذکر است که ماده 660 این قانون و مجازات بیان شده ، فقط مختص به دزدی از برق یا سرقت از برق نمی باشد بلکه شامل سرقت از آب و فاضلاب ، گاز و تلفن نیز می باشد .  

مجازات سرقت از برق

در واقع می توان گفت که هر فعل یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم می باشد بر همین اساس در قانون مجازات اسلامی استفاده غیر مجاز از برق را جرم دانسته و برای آن مجازات تعیین کرده است در ماده 660  این قانون هـر کس بدون پرداخت حق انشعاب و اخـذ انشعاب برق و مبادرت بــه استفاده ی غیر مجاز از و برق نماید علاوه بر جبران خسارت وارده بــه جزای نقدی معادل دو برابر خسارت وارده محکوم خواهد شد و اگر مرتکب این جرم از مامورین شرکت های مذکور باشد به حداکثر مجازات محکوم می گردد . بر همین اساس قانونگذار مجازات جرم سرقت برق را پرداخت جزای نقدی از یک تا دو برابر خسارت وارده به محکوم اعلام کرده است علاوه بر این فرد مجرم باید کلیه خسارات وارده را نیز جبران نماید و اگر فرد مرتکب از مامورین شرکت برق باشد مجازات وی پرداخت دو برابر جزای نقدی و جبران خسارت خواهد بود .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد برق دزدی و مجازات آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: سرقت تاریخ ثبت: 16:09 1402/12/26 266 نفر بازدید