نحوه اثبات جرم سرقت

1402/12/19 06:25

نحوه اثبات جرم سرقت

سرقت در قانون به دو نوع مختلف تقسیم می شود . سرقت حدی و سرقت تعزیری به همین ترتیب برای این دو نوع سرقت مجازات جداگانه ای نیز در نظر گرفته شده است . برای اطلاع از مجازات این دو نوع سرقت می توانید به مقالات مجازات سرقت حدی و مجازات سرقت تعزیری مراجعه کنید . اما با همه این ها برای اینکه جرم سرقت را بتوان اثبات کرد ، باید به دلایل و مستندات مشخصی اشاره کرد . قاضی بعد از اینکه ارکان جرم سرقت را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که جرم رخ داده همان است ، به بررسی مستندات می پردازد . از این رو در این مقاله به بررسی نحوه اثبات جرم سرقت از جمله اقرار به سرقت ، شهادت به سرقت ، سوگند برای جرم سرقت و  علم قاضی در اثبات جرم سرقت می پردازیم .  

اقرار به سرقت

در ادله اثبات دعوی گفتیم که مهمترین راه برای اثبات جرم اقرار متهم به آن است . اولین راه اثبات جرم سرقت نیز اقرار کردن سارق به ارتکاب این جرم است . هرگاه مرتکب در دادگاه اقرار کند من مرتکب جرم سرقت شده است ، جرم ثابت می شود . البته اقرار به سرقت باید در دادگاه کیفری باشد تا در نظر گرفته شود و نه در دادسرا . اگر متهم در دادگاه تنها یک بار به جرم سرقت اقرار کند ، جرم ثابت شده است و مجازات برای او در نظر گرفته می شود .  

شهادت به سرقت

جرم سرقت با شهادت شاهد نیز اثبات می شود . شاهد باید ناظر وقوع جرم بوده باشد و بتواند اطلاعات دقیق از لحظه وقوع جرم در اختیار قاضی قرار دهد . تعداد شاهدانی که برای اثبات جرم سرقت نیاز است دو مرد عادل است . این شاهدان باید شرایط قانونی شاهد را داشته باشند از جمله اینکه عاقل و بالغ باشند . در صورتی که شاهدان شرایط لازم برای شهادت به جرم سرقت را نداشته باشند ، اظهارات آنها شهادت محسوب نمی شود ، یعنی دادگاه اظهاراتشان را می شنود اما تحت عنوان شهادت در نظر نمی گیرد و با آن جرم ثابت نمی شود . بلکه با توجه ارزش و اهمیت آنها ، قاضی برای صدور رای نهایی در نظر می گیردشان .

سوگند برای جرم سرقت

جرم سرقت از جرایمی است که با سوگند خوردن ثابت نمی شود . برای مثال کسی که از خانه اش سرقت شده است نمی تواند قسم بخورد فلانی به خانه من دستبرد زده است . بنابراین سوگند در اثبات جرم سرقت کاربرد ندارد .

علم قاضی در اثبات جرم سرقت  

علم قاضی یکی از ادله اثبات دعوی است . در نحوه رسیدگی به جرم سرقت ، تحقیقات لازم در دادسرا توسط دادستان ، بازپرس و دادیار صورت می گیرد و کیفرخواست به دادگاه و نزد قاضی فرستاده می شود . قاضی با توجه به مستندات از قبیل نظر کارشناس ، تحقیقات محلی ، گزارش ضابطان دادگستری و ... اطلاعاتی را درباره جرم بدست می آورد و نشانه هایی را برای اثبات جرم در نظر می گیرد . به نشانه ها و اماراتی که قاضی برای اثبات جرم به آنها استناد می کند ، علم قاضی می گویند که می تواند مبنای اثبات جرم سرقت باشد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه اثبات جرم سرقت به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: سرقت تاریخ ثبت: 06:25 1402/12/19 194 نفر بازدید