مجازات سرقت حدی

1403/1/10 06:04

مجازات سرقت حدی

سرقت به معنای ربودن مالی است که متعلق به دیگری است . در قانون سرقت به دو دسته سرقت تعزیری و سرقت حدی تقسیم می شود . تفاوت این دو نوع سرقت در شرایط تحقق و در نتیجه مجازات آن است . سرقت حدی یا سرقت مستوجب حد ، سرقتی با مجازات حدی است که در قانون شرایط و مجازات آن به طور دقیق بیان شده است . حد در لغت به معنای منع است . مجازات حدی هم به عنوان یک مجازات اصلی ، با هدف منع مرتکب در نظر گرفته شده است . مجازات برای سرقت حدی دارای چند مرحله است و بین کسی که برای بار اول مرتکب این جرم شده است و کسی که برای مرتبه دوم یا چندم اقدام به ارتکاب این جرم کرده است تفاوت وجود دارد . از این رو در این مقاله مجازات سرقت حدی برای بار اول ، مجازات سرقت حدی برای بار دوم ، مجازات سرقت حدی برای بار سوم و مجازات سرقت حدی برای بار چهارم را بررسی می کنیم .

مجازات سرقت حدی برای بار اول

اگر سارق برای بار اول مرتکب جرم سرقت حدی شود مجازات او قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهای آن است . قطع انگشتان به گونه ای است که انگشت شست و کف دست باقی بماند . در صورتی که سارق دست راست نداشته باشد ، بر حسب مورد قاضی برای او یکی از مجازاتهای تعزیری را در نظر خواهد گرفت .  

مجازات سرقت حدی برای بار دوم

اگر سارق یک بار مرتکب جرم سرقت حدی شود و بابت آن مجازات شود اما برای بار دوم نیز دست به ارتکاب این جرم بزند ، مجازات او متفاوت است . طبق قانون مجازات سارق در مرتبه دوم ارتکاب سرقت حدی قطع پای چپ از پایین برآمدگی است به نحوی که نصف قدم و مقداری از محل مسح باقی بماند .  مانند مجازات سرقت حدی برای بار اول ، اگر سارق پای چپ نداشته باشد ، بر حسب مورد قاضی برای او یکی از مجازاتهای تعزیری را در نظر خواهد گرفت .

مجازات سرقت حدی برای بار سوم

اگر دست راست سارق برای بار اول و دست چپ سارق برای بار دوم ارتکاب جرم سرقت حدی ، قطع شود ، به مجازات سرقت حدی برای بار سوم محکوم خواهد شد . مجازات سرقت حدی برای مرتبه سوم ، حبس ابد است . البته در شرایطی امکان عفو متهم هست . در صورتی که مرتکب در طول حبس توبه کند و مقام رهبری نیز آزادی او را مصلحت بداند و با عفو او موافقت کند ، سارق از حبس آزاد خواهد شد . هم چنین مقام رهبری می تواند مجازات او را به مجازات تعزیری دیگری تبدیل کند .

مجازات سرقت حدی برای بار چهارم

اگر سارق برای بار چهارم نیز اقدام به سرقت حدی کند ، مجازات او اعدام خواهد بود . حتی اگر این سرقت را در زندان انجام دهد باز هم به اعدام محکوم خواهد شد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مجازات سرقت حدی به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: سرقت تاریخ ثبت: 06:04 1403/1/10 172 نفر بازدید