مجازات انواع سرقت تعزیری

1402/12/27 04:08

مجازات انواع سرقت تعزیری

در تعریف سرقت تعزیری گفیتم که سرقتی که شرایط سرقت حدی را نداشته باشد ، تعزیری خواهد بود . طبق ماده 651 قانون مجازات اسلامی ، هرگاه تمام شرایط سرقت تعزیری وجود داشته باشد ، مجازات مرتکب از پنج تا بیست سال حبس و تا هفتاد  چهار ضربه شلاق خواهد بود . نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که سرقت تعزیری انواع مختلفی دارد از این رو مجازاتی هم که برای آن در نظر گرفته می شود متفاوت است . در شرایط سرقت تعزیری گفتیم که چند شرط برای تحقق این عمل مجرمانه وجود دارد ، بنابراین قانون گذار با در نظر گرفتن سرقت تعزیری در حالات مختلف مجازاتی نیز برا آن تعیین کرده است . از این رو در این مقاله به بررسی مجازات سرقت تعزیری در مواردی از قبیل سرقت همراه با آزار دیگری ، سرقت همراه با اسلحه ، سرقت در راه ها و خیابان ها ، سرقت دو یا چند نفر در شب همراه با اسلحه ، سرقت از مناطق حادثه دیده و کیف قاپی و جیب بری می پردازیم .  

مجازات سرقت همراه با آزار دیگری

هرگاه سرقت تعزیری همراه با آزار فرد یا افراد دیگر باشد سارق به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا 74 ضربه محکوم خواهد شد . در صورتی که آزار دیگری همراه با ورود صدمه باشد ، سارق علاوه بر اینکه به  حداکثر مجازات اصلی محکوم می شود به مجازات آسیب وارد شده هم محکوم خواهد شد .

مجازات سرقت همراه با اسلحه

در سرقت همراه با اسلحه نیز ، مجازات سارق مسلح حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا 74 ضربه محکوم خواهد بود و در صورتی که با اسلحه خود آسیبی به دیگری برساند ، علاوه بر اینکه به  حداکثر مجازات اصلی محکوم می شود به مجازات آسیب وارد شده هم محکوم خواهد شد  .

مجازات سرقت در راه ها و خیابان ها

طبق ماده 653 قانون مجازات اسلامی ، هر کس اقدام به راهزنی و سرقت در راه ها و خیابان ها کند در صورتی که محارب نباشد ، به سه تا پانزده سال جبس و شلاق تا 74 ضربه محکوم خواهد شد .

مجازات سرقت دو یا چند نفر در شب همراه با اسلحه

درباره مجازات سرقت دو یا چند نفر در شب همراه با اسلحه ماده 654 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد که هرگاه سرقت در شب واقع شود و سارقین دو نفر یا بیشتر باشند و لااقل یکی از آنها اسلحه داشته باشد ، در صورتی که محارب نباشند ، مجازات آنها حبس از پنج تا بیست و پنج سال و شلاق تا 74 ضربه است . در این حالت باید این نکته را هم در نظر داشته که مهم نیست اسلحه پیدا یا پنهان باشد یا مورد استفاده قرار بگیرد ، صرف اسلحه داشتن موجب مجازات خواهد شد .  

مجازات سرقت از مناطق حادثه دیده

اگر مجازات سرقت از مناطق حادثه دیده مثل مناطق سیل زده ، زلزله زده ، جنگی ، آتش سوزی یا در محل تصادف رانندگی صورت گرفته باشد مرتکب به مجازات حبس از سک تا پنج سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود . البته این در صورتی است که سرقت مشمول سرقت حدی نباشد .

کیف قاپی و جیب بری

طبق ماده 657 قانون مجازات ، هرکس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف زنی و جیب بری و امثال آن شود به حبس از یک تا پنج سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مجازات انواع سرقت تعزیری به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: سرقت تاریخ ثبت: 04:08 1402/12/27 345 نفر بازدید