تفاوت سرقت تعزیری و سرقت حدی

1403/2/3 03:32

تفاوت سرقت تعزیری و سرقت حدی

در تعریف جرم سرقت آمده است که این جرم وقتی محقق می شود که کسی اقدام به ربودن مال غیر کند . در واقع این تعریف بیشتر ما را با ارکان جرم سرقت آشنا می کند تا با مصادیق این جرم . سرقت از آن دسته جرائمی است که به دلیل رواج آن در جامعه توجه قانون گذار را به خود جلب کرده است . از طرفی نیز این جرم بخاطر سابقه طولانی اش از نظر اسلام نیز دور نمانده است و در فقه نیز برای آن مجازات تعیین شده است . از همین رو می توان گفت سرقت در قانون ما به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود : سرقت حدی و سرقت تعزیری . در این مقاله به بررسی تفاوت سرقت حدی و سرقت تعزیری می پردازیم .

تفاوت سرقت تعزیری و سرقت حدی

درباره تفاوت سرقت تعزیری و سرقت حدی می توان گفت که :

1- تفاوت در منشا  

اولین تفاوت سرقت تعزیری و سرقت حدی ، تفاوت در منشا شکل گیری آنها است . منشا شکل گیری جرم سرقت حدی ، فقه است و شرایط آن در شرع مشخص شده است اما منشا ایجاد و شکل گیری سرقت تعزیری ، مصلحتی است که قانون گذار با توجه به شرایط جامعه در نظر گرفته است و صلاح را بر این دانسته که نوع دیگری از جرم سرقت را شناسایی کند .

2- تفاوت در شرایط  

دومین فرق سرقت حدی و سرقت تعزیری ، تفاوت آنها در شرایط شکل گیری است . در واقع شرایطی که منجر به این می شود که به یک سرقت حدی و به یک سرقت تعزیری گفته شود ، متفاوت است  .  

3- تفاوت در مجازات   

سومین تفاوت سرقت تعزیری و سرقت حدی ، تفاوت آنها در مجازاتشان است .  سرقت حدی ، دارای مجازات حدی و سرقت تعزیری دارای مجازات تعزیری است 

4- تخفیف در مجازات  

تفاوت بعدی این دو نوع سرقت در این است که چون سرقت حدی داری مجازاتی است که دستور شرع و دین است ، امکان تخفیف در آن وجود ندارد اما سرقت تعزیری ، سرقتی است که خود قانون گذار آن را شناخته است از این رو با توجه به شرایط تخفیف در مجازات ، می تواند آن را کاهش دهد .  

شناسایی سرقت حدی و سرقت تعزیری

نکته مهمی که باید در شناسایی سرقت حدی و سرقت تعزیری به آن توجه کرد این است که در صورتی که تنها یکی از شرایط سرقت حدی ، وجود نداشته باشد ، سرقت تعزیری خواهد بود . از این رو موارد سرقت حدی بسیار اندک است زیرا جمع شروط 14 گانه بسیار دشوار است .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت سرقت تعزیری و سرقت حدی به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: سرقت تاریخ ثبت: 03:32 1403/2/3 280 نفر بازدید