جرم سرقت یا دزدی و انواع آن

1403/1/1 11:42

جرم سرقت یا دزدی و انواع آن

همیشه و در همه دوران ها مالکیت افراد نسبت به اموالشان یک موضوع مهم و حساس بوده است . مردم همیشه خواستار احترام به حقوق مالکیتی خود بودند و البته همیشه هم افرادی هستند که این حقوق را نادیده می گیرند . با پیشرفت جوامع قانونگذار اقدام به تدوین قوانینی کرد تا طبق آن حق دیگران نسبت به اموالشان محترم شمرده شود . قانون گذار برداشتن مال دیگران بدون اجازه آنها تحت عنوان جرم سرقت معرفی کرد . رواج این جرم قانونگذار را بر آن داشت تا با بیان دقیق تر مسائل مرتبط با این جرم از قبیل تعریف جرم سرقت ، تقسیم بندی سرقت به سرقت تعزیری و سرقت حدی و هم چنین بیان نحوه اثبات جرم سرقت پرداخته است . از این رو ما در این مقاله به بررسی مفهوم جرم سرقت و انواع جرم سرقت می پردازیم .

جرم سرقت چیست ؟

سرقت یا دزدی یک عمل مجرمانه و غیر قانونی است که در ماده 265 قانون مجازات اسلامی تعریف شده است . در این ماده آمده است که سرقت عبارت از ربودن مال متعلق به غیر است . با توجه به این ماده می توان گفت که اگر کسی مال متعلق به فرد دیگری را برباید ، سارق است . متعلق بدون مال به دیگری هم شخص حقیقی مثل افراد در سطح جامعه را شامل می شود و هم اشخاص حقوقی مثل شرکت ها و اموال دولتی را شامل می شود .  

جرم سرقت مانند هم جرم دیگری برای اینکه شکل بگیرد باید دارای سه عنصر قانونی ، روانی و مادی باشد . در واقع جمع این سه رکن با یکدیگر باعث می شود آنچه ما به آن جرم سرقت می گوییم ایجاد شود . 

انواع جرم سرقت

به طور کلی تقسیم بندی سرقت را می توان در دو دسته در نظر گرفت :  

الف ) سرقت حدی :

سرقت حدی یک نوع از انواع سرقت است که داری مجازات حدی است . سرقت حدی دارای شرایط خاصی است . برای اینکه جرم سرقت حدی شکل بگیرد باید تمام شرایط 14 گانه شکل گیری جرم سرقت حدی وجود داشته باشد . در واقع نمی توان شرطی به آن اضافه یا کم نمود . در صورتی که یکی از شرایط جرم سرقت حدی وجود نداشته باشد ، سرقت مستوجب حد نخواهد بود و در سایر دسته های جرم سرقت قرار خواهد .

ب ) سرقت تعزیری :

به سرقتی تعزیری گفته می شود که سارق شرایط سرقت حدی را نداشته باشد . در این صورت قاضی با توجه به نحوه سرقت برای آن مجازات تعیین خواهد کرد . برای مثال کیف قاپی ، یا سرقت همراه با اسلحه یا سرقت همراه با آزار دیگری و .... سرقت تعزیری انواع مختلفی از سرقت را شامل می شود . در واقع در صورتی که ثابت نشود یک سرقت حدی است ، تعزیری در نظر گرفته می شود .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جرم سرقت یا دزدی و انواع آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: سرقت تاریخ ثبت: 11:42 1403/1/1 320 نفر بازدید