ارکان جرم سرقت

1402/12/27 20:31

ارکان جرم سرقت

جرم سرقت از دیرباز در تمام جوامع رواج داشته است . افرادی که به حقوق دیگران احترام نمی گذاشتند و اقدام به ربودن مال آنها می کردند . به دلیل رواج این جرم در سطح جامعه مهمترین موضوعاتی که افراد باید درباره آن بدانند این است که مراحل رسیدگی به جرم سرقت و نحوه اثبات سرقت چگونه است طبق قانون مجازات اسلامی ربودن مال غیر به معنی سرقت است . بر اساس مواد قانونی انواع سرقت به دو دسته سرقت حدی و سرقت تعزیری تقسیم می شود . با همه اینها قبل از هر چیزی باید بدانیم ارکان و عناصری که موجب به وجود آمدن و شکل گیری جرم سرقت می شوند کدامند . بنابر تعریفی که قانون گذار از جرم سرقت ارائه داده است سرقت یعنی ربودن مال متعلق به غیر . با توجه به این تعریف برای اینکه کاری سرقت محسوب شود باید سه رکن داشته باشد : ربودن ، مال ، متعلق به غیر . از این رو در این مقاله به بررسی ارکان جرم سرقت از جمله ربودن ، مال و تعلیق به غیر می پردازیم .  

” ارکان جرم سرقت از جمله ربودن ، مال و تعلیق به غیر است “

ربودن ، رکن اول سرقت

ربودن مال رکن اولیه و اصلی جرم سرقت است . در واقع سرقت برداشتن مالی به صورت متقلبانه بدون رضایت صاحب آن است . ربودن مال به این صورت است که سارق به طور مخفیانه یا آشکار اقدام به تصرف مال دیگری کند و صاحب مال انتظار و توقع این کار را نداشته باشد . بنابراین می توان این طور در نظر گرفت که در صورتی که صاحب مال رضایت داشته باشد حتی اگر این رضایت یک رضایت ظاهری و سطحی باشد ، جرم سرقت شکل نمی گیرد . بنابراین در صورت فقدان عمل ربودن ، جرم سرقت رخ نخواهد داد .

مال ، رکن دوم سرقت

آنچه مورد سرقت واقع می شود باید مال باشد . در مقاله تعریف مال ، اینکه مال چیست و چه انواعی دارد را بیان کردیم . مال به چیزی می گویند که مفید باشد و یک نیاز اعم از مادی یا معنوی را رفع کند و همچنین قابل اختصاص یافتن به دیگری باشد . بنابراین مالی که سرقت می شود باید ارزش اقتصادی داشته باشد و متعلق به کسی باشد . ضمن اینکه جرم سرقت تنها نسبت به اموال منقول قابل اعمال است یعنی اموالی که قابلیت نقل و انتقال و جا به جایی دارند .  

” جرم سرقت تنها نسبت به اموال منقول قابل اعمال است “

تعلق به غیر ، رکن سوم سرقت

برای اینکه جرم سرقت تحقق پیدا کند ، باید مالی که ربوده می شود متعلق به دیگری باشد . بنابراین ربودن اموالی که مالک مشخصی ندارند و به اصطلاح بلاصاحب هستند ، موجب وقوع جرم سرقت نمی شود . نکته دیگر اینکه برای وقوع جرم سرقت لازم نیست حتما مالک کال را بشناسیم بلکه تنها کافی است که مال به کسی تعلق داشته باشد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ارکان جرم سرقت به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: سرقت تاریخ ثبت: 20:31 1402/12/27 195 نفر بازدید