مساحقه چیست ، حکم و نحوه اثبات آن؟

1403/2/7 03:43

مساحقه چیست ، حکم و نحوه اثبات آن؟

در کشورهای مختلف ، قواعد حقوقی متفاوتی بر روابط جنسی حاکم است . در برخی از کشورها آزادی روابط تا آنجا پیش رفته است که رابطه بین دو فرد هم جنس نیز حمایت قانون را دارند و از نظر حقوقی مقرراتی برای آنها تنظیم شده است . با این همه این عمل در دیدگاه عرفی همین جوامع هم چنان ناپسند و زشت است و پذیرش عمومی درباره آن وجود ندارد . در دین اسلام ، رابطه دو مرد هم جنس یا دو زن هم جنس از ابتدا امری قبیح بوده و برای آن مجازات تعیین شده بوده است . قانون ما نیز که در بسیاری از موارد از قواعد فقهی و شرعی گرفته شده است در اینجا نیز به تبعیت از اسلام ، عمل مساحقه را جرم دانسته است . مساحقه یعنی رابطه جنسی بین دو زن . از این رو در این مقاله به بررسی مساحقه ، حکم و نحوه اثبات آن می پردازیم .  

مساحقه چیست؟

مساحقه از نظر لغوی یعنی ساییدن و پاک کردن . در اصطلاح حقوقی مساحقه یعنی رابطه جنسی ای که بین دو زن  است که در عامیه تحت عنوان لز هم استفاده می شود که برگردان انگلیسی آن است . قانون گذار در ماده 238 قانون مجازات اسلامی سال 92 ، این جرم را تعریف کرده است و بیان کرده که : " مساحقه عبارت است از اینکه انسان مونث ، اندام تناسلی خود را بر اندام تناسلی هم جنس خود قرار دهد " . با ذکر این ماده در قانون در می یابیم که رابطه ای که به این ترتیب شکل گرفته است ، جرم است و دارای مجازات است . اما مجازات مساحقه یا حکم لز چیست ؟

حکم مساحقه

مجازات مساحقه در ماده 239 قانون مجازات اسلامی آمده است . طبق این ماده حکم مساحقه ،  صد ضربه شلاق حدی است . شلاق حدی یعنی اینکه در صورتی که مساحقه اثبات شود ، امکان تخفیف در مجازات وجود ندارد . در واقع این مجازات تابع مقررات مربوط به مجازات حدی است .   نکته مهمی که در حد مساحقه وجود دارد این است که در اعمال این مجازات فرقی بین فاعل و مفعول ، مسلمان و غیر مسلمان ، محصن و غیرمحصن و عنف و غیر عنف وجود ندارد .  

نحوه اثبات مساحقه

نحوه اثبات مساحقه به همان ترتیبی است که درباره اثبات لواط ( رابطه جنسی بین دو مرد ) گفته شد . به این صورت که مساحقه به یکی از دو طریق زیر ثابت می شود :  

- اقرار : برای اینکه مساحقه با اقرار ثابت شود ، مرتکب باید نزد قاضی چهار بار به اینکه این کار را مرتکب شده است ، اعتراف کند. اگر کسی کمتر از چهار بار اقرار کند ، حد او 31 ت 74 ضربه شلاق خواهد بود.  

- شهادت : برای اثبات مساحقه با شهادت ، باید چهار مرد که همه شرایط شاهد را دارند ، شهادت بدهند که به صورت حضوری این عمل را دیده اند .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مساحقه ، حکم و نحوه اثبات آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: رابطه نا مشروع تاریخ ثبت: 03:43 1403/2/7 232 نفر بازدید