لواط چیست ، حکم و نحوه اثبات آن؟

1403/1/6 15:37

لواط چیست ، حکم و نحوه اثبات آن؟

در همه جوامع برای روابط جنسی چارچوب مشخصی وجود دارد که انحراف از آنها می تواند منجر به آسیب به نظم جامعه و امنیت فردی و اجتماعی شود . البته نباید از نظر دور داشت که انحرافات جنسی در جوامع و فرهنگ های مختلف ممکن است که تفاوت هایی نیز با یکدیگر داشته باشند . با این همه زشتی این دسته از اعمال را قانونی بودن آنها از بین نخواهد برد . در کشور ما بر اساس قواعد و موازین فقهی و اسلامی ، احکامی در باب روابط جنسی صادر شده است که عدول از هر یک از آن ها منجر به اعمال مجازات هایی در خصوص مرتکب می شود و از جمله انواع این انحرافات جنسی می توان به لواط ، تفخیذ و مساحقه اشاره نمود که هر کدام از آنها احکام جداگانه ای دارند . به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله به بررسی تعریف لواط و اینکه حکم لواط چیست و نحوه اثبات لواط چگونه است می پردازیم .

لواط چیست ؟

لواط به عنوان یکی از شنیع ترین اعمال جنسی ، ناظر بر رابطه جنسی میان دو مرد می باشد که به آن  " گِی " هم گفته می شود . علاوه بر اینکه عمل لواط عقوبت اخروی شدیدی به همراه دارد ، نوعی جرم نیز تلقی شده است که معنا و مفهوم این جرم در قانون مجازات اسلامی تعریف شده است . در ماده 233 این قانون آمده است که : " لواط عبارت است از دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در دُبُر انسان مذکر دیگر " . با توجه به این ماده ، می توان گفت برای اینکه جرم لواط یا گی صورت بگیرد باید اندام تناسلی یک مرد به اندازه ختنه گاه وارد مقعد مرد دیگر شود .

کسی که اقدام به دخول آلت تناسلی خود در دُبُر ( پشت ) دیگری می نماید را تحت عنوان فاعل لواط و شخصی که این عمل با او انجام شده است را اصطلاحا مفعول لواط می نامند . تفاوت جرم لواط با جرم زنا در آن است که مفعول لواط به طور حتم یک مرد است ؛ اما عمل زنا با زنان به وقوع می پیوندد .

حکم لواط چیست؟

همانگونه که اشاره شد ، عمل لواط به عنوان فعلی قبیح در اکثر کشورها جرم انگاری شده است . در کشور ما نیز حکم لواط با توجه به حکم این جرم در احکام شرعی در نظر گرفته شده است . بنابراین مجازات لواط ، یک نوع مجازات حدی خواهد بود . یعنی در صورتی که ثابت شود این جرم رخ داده است ،  مجازات حدی برای مرتکبان عمل لواط در نظر گرفته می شود . علاوه بر این ، امکان تخفیف در مجازات و یا عفو مجرم به دلیل فعل لواط وجود ندارد . در ماده 234 قانون مجازات اسلامی مجازات فاعل و مفعول این جرم مشخص شده است که بر اساس ماده مذکور :

- مجازات حدی فاعل لواط در صورتی که مفعول لواط از انجام این کار اکراه داشته باشد ، یا اینکه فاعل لواط خودش همسری داشته باشد که بتواند با او رابطه جنسی داشته باشد ، اعدام است . در غیر این صورت ، حد او صد ضربه شلاق خواهد بود .  

- مجازات حدی لواط برای مفعول در هر صورت ( وجود یا عدم وجود احصان یعنی چه همسر داشته باشد چه نداشته باشد ) اعدام است .  

لازم به ذکر است که گاهی شرایط تحقق عمل لواط جمع نبوده و در واقع ، عمل تحت عنوان تفخیذ نام می گیرد که به معنای تماس میان آلت مرد با ران های مرد دیگر است .

نحوه اثبات لواط

حال باید ببینیم که نحوه اثبات لواط چگونه است . به طور کلی ، برای اثبات لواط دو راه وجود دارد : اول اقرار مرتکب لواط و دوم شهادت شهود .

- اقرار : برای اثبات لواط با اقرار باید چهار بار به انجام این عمل زشت در نزد قاضی اعتراف کرد تا وقوع جرم لواط ثابت شود . اگر کسی کمتر از 4 بار به لواط اقرار کند ، حد او 31 تا 74 ضربه شلاق تعزیری درجه شش خواهد بود . هم چنین در صورتی که اقرار کننده بعد از اقرار ، انکار کند ( در صورتی که مجازات او اعدام باشد ) ، مجازات او به صد ضربه شلاق تبدیل خواهد شد .  

- شهادت : طبق ماده 199 قانون مجازات اسلامی ، برای شهادت در اثبات لواط ، باید 4 مرد ، شهادت بدهند . برای شهادت به این کار ، شاهد باید وقوع عمل را به صورت حضوری دیده باشد .

علاوه بر مجازات جرم لواط که به معنای هم جنس بازی میان مردان است ، مجازات هم جنس بازی برای زنان نیز در نظر گرفته شده است که تحت عنوان جرم مساحقه شناخته شده است .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد لواط ، حکم و نحوه اثبات آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: رابطه نا مشروع تاریخ ثبت: 15:37 1403/1/6 450 نفر بازدید