شکایت از جرم رابطه نامشروع و اثبات آن

1403/2/7 03:54

شکایت از جرم رابطه نامشروع و اثبات آن

جرم رابطه نامشروع ، یکی از شناخته شده ترین جرم ها در مراجع قضایی و بین مردم است . ار آنجا که این جرم با آبرو و حیثیت افراد سر و کار دارد از حساسیت و اهمیت زیادی برخوردار است . به همین دلیل هم مردم معمولا در پی مخفی نگه داشتن این دسته از جرایم هستند . اما این موضوع و عدم شکایت نسبت به ان باعث می شود افرادی که در پی سود جویی هستند هرگز تنبیه و مجازات نشوند . از این رو قانون در مورد جرایم نام مشروع شرایطی را پیش بینی کرده است که طبق آن می توان این جرایم را از طرق دیگر هم پیگیری کرد و مانع از سوءاستفاده افراد بد ذات شد . از این رو در این مقاله به بررسی اینکه چه کسانی می توانند از جرم رابطه نامشروع شکایت کنند و هم چنین نحوه شکایت از جرم رابطه نامشروع و نحوه اثبات رابطه نامشروع می پردازیم .

چه کسی می تواند از جرم رابطه نامشروع شکایت کند ؟

یکی از سوالات در مورد این جرم این است که چه کسی می تواند از جرم رابطه نامشروع شکایت کند ؟ جرم رابطه نامشروع از آن دسته جرایمی است که نیاز به شکایت شاکی خصوصی ندارد . یعنی بدون اینکه شاکی خصوصی شکایت کند ، نیروی انتظامی یا دادستان می تواند ، رسیدگی به جرم را آغاز کند . البته نیروهای انتظامی در صورتی در این مسائل دخالت می کنند که جرم به صورت مشهود دیده شود . مثلا کسی که اقدام به در آغوش گرفتن زن نامحرم در خیابان می کند ، به صورت مشهود یکی از مصادیق جرم رابطه نامشروع را انجام داده است و اگر پلیس ببیند به راحتی می تواند این نوع جرایم در دسته جرایم غیر قابل گذشت قرار دارند . و اگر با شکایت شاکی خصوصی آغاز شده باشند ، حتی در صورتی که شاکی رضایت بدهد ، رسیدگی به جرم متوقف نخواهد شد . زیرا جرم رابطه نامشروع از جرایمی است که علاوه بر اینکه مخالف شرع است ، موجب جریحه دار شدن وجدان عمومی و بر هم ریختن نظم نیز می شود .

نحوه ثبت شکایت جرم رابطه نامشروع

رابطه نامشروع یک جرم است . شکایت از جرایم جزء دعاوی کیفری محسوب می شود که مراحل ثبت و رسیدگی به جرم رابطه نامشروع در آیین دادرسی کیفری مشخص شده است . طبق تقسیم بندی قانون آیین دادرسی کیفری شکایت از جرم رابطه نامشروع در شهرستانها و تهران با هم متفاوتند . شکایت از جرم رابطه نامشروع در شهرستانها باید در دادسرای عمومی ثبت شود و در تهران در دادسرای ارشاد تهران ثبت می شود .

یکی دیگر از راه های ثبت شکایت جرم رابطه نامشروع مراجعه به دفاتر خدمات قضایی است که بعد از پرداخت هزینه دادرسی ، شکایت ثبت می شود . بعد از ثبت شکایت رسیدگی و تحقیق درباره جرم آغاز می شود و در صورت احراز جرم ، پرونده به دادگاه ارشاد ارسال می شود .

اثبات جرم رابطه نامشروع

اثبات جرم رابطه نامشروع به سختی ممکن است . بهترین روش برای اثبات جرم رابطه نامشروع یا این است که خود مرتکب به این کار اقرار کند یعنی مثلا دختری از پسری بابت رابطه نامشروع شکایت می کند ، این خود یک نوع اقرار دختر به داشتن رابطه نامشروع با پسر است .  

راه دیگر برای اثبات چنین پرونده هایی شهادت شاهد است که معمولا اثبات جرم از این طریق بسیار سخت و ناممکن است . راه های بسیار دیگری هم برای اثبات رابطه نامشروع وجود . از جمله این راه ها می توان وجود عکس و فیلم را نام برد . همچنین وجود پیامک یا چت ها در فضاهای مجازی همگی می توانند راهی برای اثبات جرم رابطه نامشروع باشند . همه این موارد در صورتی اثر دارد که باعث شود قاضی به وجود رابطه نامشروع پی ببرد و منجر به اثبات جرم می شود . در این دسته از جرایم علم قاضی و نظر او بسیار مهم و تاثیر گذار است .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شکایت از جرم رابطه نامشروع و اثبات آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: رابطه نا مشروع تاریخ ثبت: 03:54 1403/2/7 477 نفر بازدید