زنای غیر محصنه چیست و حکم آن؟

1403/1/10 04:26

زنای غیر محصنه چیست و حکم آن؟

زنا عمل حرامی است که به معنای رابطه جنسی بین زن و مردی است که با هم زن و شوهر نیستند . این رابطه برای اینکه نام زنا به خود بگیرد باید دارای شرایطی باشد که در مقاله زنا چیست درباره آن صحبت کردیم . در مورد حکم زنا ، هم در قانون و هم در شرع بسیار سخت گیری شده است و البته به همین نسبت شرایط اثبات جرم زنا نیز بسیار ظریف است . انواع زنا در قانون شناسایی شده است که هر کدام حکم مخصوص به خود را دارد . یکی از این انواع زنای غیر محصنه است . در این مقاله برآنیم تا به بررسی تعریف زنای غیرمحصنه و حکم زنای غیر محصنه بپردازیم . 

زنای غیر محصنه چیست ؟

همانطور که گفتیم زنای غیر محصنه یکی از انواع زنا است . در این نوع از زنا ، فرد زانی ( زانی یعنی کسی که اقدام به زنا می کند) زن یا مردی مجرد است . به این ترتیب که اگر زنی مجرد با مردی مجرد زنا کنند ، هر دو زانیِ غیر محصنه محسوب می شوند و حکم زنای غیرمحصنه بر آنها جاری می شود اما اگر یکی از  زن و مرد همسر داشته باشد و دیگری مجرد باشد ، زنا نسب به طرفی که متاهل است زنای محصنه و نسبت به کسی که مجرد است ، زنای غیرمحصنه به شمار می آید و حکم زنای غیر محصنه نسبت به آن جاری است .  

حکم زنای غیرمحصنه

حکم زنای غیرمحصنه یعنی مجازات این عمل قبیح چیست . مجازات زنای غیرمحصنه در قانون مجازات اسلامی سال 1392 مشخص شده است . در ماده 225 این قانون آمده است که حکم زنای غیرمحصنه یا به عبارتی مجازات زنای غیرمحصنه صد ضربه شلاق خواهد بود . این مجازات ، یک مجازات حدی است که دارای شرایط مجازات حدی است . یعنی مرتکب برای اینکه مشمول این مجازات باشد باید حتما از اینکه یک عمل حرام و غیر قانونی را انجام می دهد آگاه باشد و در انجام این کار آگاهی و اراده داشته باشد و هم چنین بالغ باشد . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد زنای غیر محصنه و حکم آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: رابطه نا مشروع تاریخ ثبت: 04:26 1403/1/10 186 نفر بازدید