مجازات جرم رابطه نامشروع و تبدیل آن به جریمه نقدی

1403/1/18 01:27

مجازات جرم رابطه نامشروع و تبدیل آن به جریمه نقدی

رابطه نامشروع طبق تعریف جرم ، یک عمل مجرمانه محسوب می شود . این جرم جزء جرایم منافی عفت محسوب می شود که برای آن در قانون مجازات اسلامی ، مجازات مشخص شده است . به این علت که قانونگذار به اندازه کافی به این جرم نپرداخته است و در تعیین مصادیق آن به بیان موارد محدود اکتفا ننموده است ، این جرم تبدیل به یکی از چالش برانگیز ترین و پر بحث ترین جرایم شده است .

به نظر می رسد با توجه به رواج این موضوع در سطح جامعه به حساسیت بیشتر قانونگذار در تبیین موارد و مصادیق این جرم نیاز است . البته با همه اینها قانون گذار مجازاتی کلی برای عنوان مجرمانه ی جرم رابطه نامشروع تعیین کرده است . از این رو در این مقاله به اینکه مجازات جرم رابطه نامشروع چیست ، مجازات رابطه نامشروع به اجبار و تبدیل مجازات رابطه نامشروع می پردازیم .  

مجازات جرم رابطه نامشروع

مجازات جرم رابطه نامشروع در ماد 637 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مشخص شده است . طبق این ماده مجازات رابطه نامشروع ، شلاق تا 99 ضربه خواهد بود . از کلمه " تا " مشخص است که این مجازات می تواند از 1 تا 99 ضربه شلاق باشد نه بیشتر از آن .

مجازات رابطه نامشروع به اجبار

مجازات رابطه نامشروع به اجبار ، مانند همان مجازات رابطه نامشروع است . از این رو اگر یکی از زن یا مرد برای رابطه نامشروع اکراه داشته باشد و به زور مجبور به این کار شود ، مجازات فقط نسبت به اکراه کننده اعمال می شود . برای مثال اگر مردی ، زنی را به اجبار و اکراه وادار به یکی از مصادیق رابطه نامشروع مثل در آغوش گرفتن کند ، تنها مرد محکوم به مجازات جرم رابطه نامشروع خواهد شد .  

تبدیل مجازات رابطه نامشروع

نکته دیگر این است که امکان تبدیل مجازات رابطه نامشروع به جریمه نقدی وجود دارد . مجازات شلاق به عنوان یک مجازات تعزیری در جرم رابطه نامشروع ، می تواند به جریمه نقدی تبدیل شود که میزان آن را با توجه به شدت و حدت جرم ، قاضی مشخص می کند .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مجازات جرم رابطه نامشروع و تبدیل آن به جریمه نقدی به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: رابطه نا مشروع تاریخ ثبت: 01:27 1403/1/18 231 نفر بازدید