فرق رابطه نامشروع و زنا

1403/1/10 05:43

فرق رابطه نامشروع و زنا

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در اسلام به آن تاکید فراوان شده است ، حدود روابط بین زن و مرد است و علت تاکید اسلام جلوگیری از وقوع آسیب های اجتماعی و فردی است که ممکن است به افراد وارد شود . از این رو قانون گذار با تکیه بر قواعد شرع و هم چنین با توجه به اوضاع و احوال جامعه جرائمی را در این خصوص پیش بینی کرده است . از جمله این جرائم می توان به جرم رابطه نامشروع و جرم زنا اشاره کرد . این دو نوع جرم از مواردی هستند که بسیار با هم به اشتباه گرفته می شوند و یکی تلقی می شوند اما طبق قانون هر کدام از آنها تعریف و مفهوم متفاوتی دارد . از این رو در این مقاله به بررسی تعریف رابطه نامشروع ، تعریف زنا و فرق رابطه نامشروع و زنا می پردازیم .  

رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع در ماده 637 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات تعریف شده است . طبق این ماده اگر زن و مردی که بین آنها رابطه زن و شوهری نیست ، مرتکب اعمالی نامشروع و منافی عفت از قبیل بوسیدن و در آغوش کشیدن و گرفتن دست یک دیگر شوند ، رابطه مذکور ، از نوع روابط نامشروع خواهد بود و زن و مرد مجرم هستند . از این رو می توان گفت دامنه رابطه نامشروع بسیار گسترده است . مجازات جرم رابطه نامشروع نیز در همین ماده آمده است که از قرار مجازات تعزیریِ شلاق تا 99 ضربه خواهد بود .  

زنا چیست؟

اغلب افراد تصور می کنند رابطه نامشروع یعنی زنا ؛ در صورتی که این دو نوع جرم با هم تفاوت دارند . زنا به رابطه جنسی بین زن و مرد نامحرم می گویند در صورتی که آلت تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه وارد آلت زن ( اعم از قُبُل یا دُبُر زن ) بشود . این تعریفی است که قانون گذار در ماده 221 قانون مجازات اسلامی از جرم زنا ارائه کرده است . در واقع می توان گفت جرم زنا در برابر جرم رابطه نامشروع خاص است و تنها در صورتی که شرایط تحقق آن وجود داشته باشد ، رخ می دهد . مجازات جرم زنا با توجه به اینکه جرم رخ داده کدام نوع از انواع زنا است متفاوت است که این موضوع را به صورت مفصل تر ، در مقاله مربوطه مورد بررسی قرار خواهیم داد .

تفاوت زنا و رابطه نامشروع

در باب تفاوت زنا و رابطه نامشروع می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1 - زنا یک جرم حدی است ؛ یعنی قانون گذار این جرم را از بستر شرع تبدیل به قانون کرده است ، از این رو دارای مجازات حدی است . اما رابطه نامشروع یک جرم تعزیری است که قانون گذار آن را با توجه به اوضاع و احوال جامعه جرم شناخته است و مجازات آن نیز مجازات تعزیری است .  

2 - دومین تفاوت زنا و رابطه نامشروع در دامنه آنهاست . در تعیین دامنه جرم رابطه نامشروع می توان گفت هر رابطه ی منافی عفتی که بین زن و مرد رخ می دهد را می توان در حوزه این جرم قرار داد ؛ اما زنا تنها عملی را شامل می شود که طبق تعریف قانون از جرم زنا ( دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه گاه در قُبُل یا دُبُر زن ) صورت گرفته است .  

3- نوع اثبات جرم رابطه نامشروع و اثبات زنا نیز یکی دیگر از موارد تفاوت جرم رابطه نامشروع و زنا می باشد و اصولا شرایطی که می توان بر اساس آن جرم زنا را اثبات نمود ، دشوار تر از نحوه اثبات رابطه نامشروع می باشد .  

4- مورد بعدی تفاوت زنا و رابطه نامشروع را می توان تفاوت در شرایط تحقق آنها دانست . زنا برای محقق شدن به شرایط خاصی نیاز دارد ؛ اما رابطه نامشروع صرف وجود یک رابطه نامشروع مثل گرفتن دست یکدیگر یا ارتباطات تلفنی خارج از چارچوب یا حتی کنار هم راه رفتن شکل می گیرد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فرق رابطه نامشروع و زنا به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: رابطه نا مشروع تاریخ ثبت: 05:43 1403/1/10 172 نفر بازدید