به چه رابطه ای نامشروع می گویند ؟

1403/1/5 14:45

به چه رابطه ای نامشروع می گویند ؟

مفاهیمی مانند اخلاق ، عفت ، شرع و ... در هر جامعه با جامعه دیگر متفاوت است . این تفاوت ناشی از تفاوت در فرهنگ و ارزش های هر ملت است که قواعد و هنجارها را در آن جامعه شکل می دهد . البته که فرهنگ در یک جامعه در زمان های مختلف بر حسب نیازهای جامعه تغییر می کند و باید با توجه به زمان حاضر پاسخگوی مردم باشد .  روابط افراد و به خصوص رابطه زن و مرد نامحرم با یکدیگر یکی از پر چالش ترین موضوعاتی است که همیشه در جامعه مطرح می شده است . با توجه به تغییر شرایط جامعه ، تعریف و شکل این روابط نیازمند تعریف صریح قانونگذار است ؛ هرچند که در قانون ما قانونگذار به تعیین و بررسی دقیق این روابط نپرداخته است . از این رو در این مقاله سعی داریم رابطه نامشروع را تعریف کنیم و دامنه جرم رابطه نامشروع را بیان کنیم .

رابطه نامشروع چیست ؟

رابطه نامشروع در مقابل رابطه مشروع قرار دارد و منظور از آن رابطه بین زن و مرد نامحرمی است که مرزهای قانونی و شرعی رد کرده اند و خارج از حد مشخص شده با یکدیگر رابطه برقرار کرده اند . در قانون ایران ، طبق ماده 637 قانون مجازات اسلامی ، جرم رابطه نامشروع اینطور تعریف شده است : چنانچه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد ، مرتکب روابط نامشروع یا اعمال منافی عفت غیر از زنا مثل بوسیدن یا در آغوش گرفتن شوند ، مجرم هستند .  منظور از علقه زوجیت این است که زن و مردی که به سن بلوغ رسیده اند تنها در صورتی می توانند با هم رابطه داشته باشند که این رابطه با خواندن صیغه عقد مشروع شده باشد و در نتیجه تمام روابطی که خارج از علقه زوجیت باشد اگر خارج از حد قانونی باشد ، مشمول مجازات جرم رابطه نامشروع می شود .  

دامنه جرم رابطه نامشروع

ماده 637 قانون مجازات اسلامی یکی از چالش برانگیز ترین مواد است که قانونگذار به اندازه کافی به آن نپرداخته است . در این ماده مصادیق کافی برای رابطه نامشروع ذکر نشده است و تنها نکته گفته شده این است که قانونگذار زنا را از جرم رابطه نامشروع جدا کرده است . یعنی برای زنا مجازات و تعریف جداگانه و برای رابطه نامشروع تعریف و مجازات جداگانه در نظر گرفته است . پس جرم زنا با جرم رابطه نامشروع فرق دارد .  

مورد بعدی در مورد محدوده اعمال این ماده این است که قانونگذار گفته است که هر عملی منافی عفت به جز زنا ، مشمول رابطه نامشروع است و برای رابطه نامشروع مثال در آغوش گرفتن و بوسیدن را می زند . بنابراین با توجه به مثالهایی که قانون گذار برای رابطه نامشروع می زند ، سوالی که پیش می آید این است که چه اعمالی در حیطه جرم رابطه نامشروع قرار می گیرد ؟

قانون گذار با ذکر هر عملی به غیر زنا ، دامنه جرم رابطه نامشروع را بسیار گسترده کرده است . این اعمال می تواند از راه رفتن در خیابان ، نشستن در کافی شاپ و اتومبیل تا در آغوش گرفتن و بوسیدن را شامل شود . بنابراین دست قاضی در صدور حکم رابطه نامشروع باز است که البته به این موضوع ایرادات زیادی وارد است . اما آنچه گفته شد متن قانون است که قاضی می تواند به آن استناد کند و اگر متهم دلیل کافی داشته باشد می تواند ثابت کند رابطه اش نامشروع نبوده است . اثبات این موضوع در هر مورد متفاوت است. 

البته این را هم باید در نظر داشت که زن و مردی که با اطلاع خانواده برای آشنایی ازدواج با یکدیگر در ارتباط تلفنی و حضوری هستند ، مشمول جرم رابطه نامشروع نخواهد بود .

هم چنین با توجه به اینکه این روزها حضور زن ها در جامعه گسترده شده است ، برخی از این مصادیق تعدیل شده است . برای مثال نمی توان صرف رابطه تلفی دو همکار زن و مرد ، یا اینکه در یک اتومبیل باشند را مشمول رابطه نامشروع دانست .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد رابطه ی نامشروع به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: رابطه نا مشروع تاریخ ثبت: 14:45 1403/1/5 350 نفر بازدید