جرم انتشار عکس و فیلم مستهجن در فضای مجازی و مجازات آن

1403/1/31 06:20

جرم انتشار عکس و فیلم مستهجن در فضای مجازی و مجازات آن

فضای مجازی همیشه با حواشی زیادی همراه بوده است . افراد زیادی با سوء استفاده از امکانات این فضا سعی در برهم ریختن نظم و از بین بردن امنیت آن هستند . اکثر این افراد در این خیال باطل به سر می برند که هویت آنها مشخص نیست و یا اینکه می توانند با هویت های جعلی ، چهره خود را پنهان کنند . اما واقعیت این است که ماموران پلیس فتا همیشه در حال پیگیری این افراد هستند تا هر چه بیشتر دامنه این فضای نوظهور یافته را از موضوعات آسیب زا و غیراجتماعی پاک کنند . یکی از موضوعات رایج در این زمینه انتشار عکس و فیلم های مستهجن در فضای مجازی است . از این رو در این مقاله به بررسی جرم انتشار عکس و فیلم مستهجن در فضای مجازای و مجازات انتشار عکس و فیلم مستهجن در فضای مجازی می پردازیم .  

جرم انتشار عکس و فیلم مستهجن در فضای مجازی

برای اینکه بتوانیم جرم انتشار عکس و فیلم های مستهجن در شبکه های مجازی را بررسی کنیم ، ابتدا باید بدانیم مفهوم محتویات مستهجن چیست ؟ محتویات مستهجن به تصویر ، صدا یا متن واقعی یا غیر واقعی اطلاق می شود که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است . بنابراین دامنه محتویات مستهجن از صدا و تصویر فراتر است و نوشته های منافی عفت و اخلاق را نیز در برمی گیرد .   جرم انتشار عکس و فیلم مستهجن در فضای مجازی ، یکی از انواع جرائم رایانه ای محسوب می شود . قانون گذار در ماده 14 قانون جرائم رایانه ای بیان داشته است که " هر کس به وسیله سیستم های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده محتویات مستهجن را تولید ، ارسال ، منتشر ، توزیع یا معامله کند یا به قصد انتشار یا تجارت تولید یا دخیره یا نگهداری کند " مجرم است و مجازات خواهد شد . بنابراین می بینیم که حتی ارسال جزئی از این محتویات و نگهداری آنها به قصد تجارت با آن ، جرم است .  

مجازات انتشار عکس و فیلم مستهجن در فضای مجازی

تا اینجا دانستیم که هر کسی اعمال فوق را مرتکب شود ، مجرم است و مجازات خواهد شد . مجازات انتشار عکس و فیلم مستهجن در فضای مجازی حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات خواهد بود . اگر مرتکب این اعمال را حرفه خود قرار دهد یا به طور سازمان یافته مرتکب شود ، چنانچه مفسد فی الارض شناخته نشود ، به حداکثر هر دو مجازات گفته شده ، محکوم می شود . هم چنین درباره مجازات ارسال این محتویات آمده است که در صورتی که محتویات مستهجن به کمتر از ده نفر ارسال شود ، مرتکب به یک تا پنج میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جرم انتشار عکس و فیلم مستهجن در فضای مجازی به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: جرایم رایانه ای تاریخ ثبت: 06:20 1403/1/31 347 نفر بازدید