مجازات تغییر و انتشار عکس و فیلم خصوصی

1403/2/7 04:14

مجازات تغییر و انتشار عکس و فیلم خصوصی

متاسفانه این روزها افراد با تهدیدات و اعمال نسنجیده اقدام به انتشار عکس ها و فیلم های خصوصی دیگران می کنند که این کار باعث نابودی زندگی چندین و چند نفر می شود . این افراد احتمالا از اینکه عمل آنها جرم است و از طریق پلیس و مراجع قضایی به راحتی پیگیری می شود ، آگاهی ندارند . لکه دار کردن آبروی دیگران با انتشار عکس و فیلم خصوصی آنها و یا ساختن پیج های جعلی باعث شده است که قانونگذار برای حفظ حیثیت افراد مقرراتی در این زمینه پیش بینی کند تا افرادی که اقدام به انجام این قبیل اعمال غیر قانونی می کنند ، به مجازات برسند . از این رو در این مقاله به بررسی مجازات انتشار فیلم ، عکس و صدا دیگران بدون اجازه آنها ، مجازات تغییر فیلم ، عکس و صدا دیگران و انتشار آن می پردازیم .  

مجازات انتشار فیلم ، عکس و صدا دیگران بدون اجازه آنها

طبق ماده 17 قانون جرایم رایانه ای ، هر کس بدون اجازه دیگری ، به وسیله سیستم های رایانه ای یا مخابراتی از جمله گوشی همراه ، کامپیوتر و غیره اقدام به انتشار فیلم ، تصویر ، صدا یا اسرار دیگری کند یا آنها را در دسترس دیگری قرار دهد ، مجرم است . این عمل در صورتی که موجب وارد شدن ضرر با موجب هتک حرمت و حیثیت فرد شود ، مجازات مجرم ، معادل حبس از 91 روز تا 2 سال یا جریمه نقدی از 5 میلیون تا 40 میلیون ریال را در پی خواهد داشت . البته در صورت تشخیص قاضی ممکن است هر دو مجازات برای فرد در نظر گرفته شود .

مجازات تغییر فیلم ، عکس و صدا دیگران و انتشار آن

در ماده 16 قانون مبارزه با جرایم رایانه ایی ، هر کسی که به وسیله سیستم های رایانه ای یا مخابراتی مثل تلفن همراه ، لپ تاپ و ... فیلم ، تصویر و یا صدای دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر کند ، مجرم است . اگر شخص منتشر کننده عکس ، فیلم و صدا را تغییر نداده باشد اما از اینکه قبلا توسط فرد دیگری تغییر داده شده اند آگاه باشد ، باز هم مجرم محسوب می شود . مجازات این کار حبس از 91 روز تا 2 سال یا جریمه نقدی از 5 میلیون تا 40 میلیون ریال است و یا اینکه با توجه به نظر قاضی ، هر دوی این مجازاتها برای مجرم در نظر گرفته خواهد شد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مجازات تغییر و انتشار عکس و فیلم خصوصی به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: جرایم رایانه ای تاریخ ثبت: 04:14 1403/2/7 252 نفر بازدید