توقیف و تفتیش داده های رایانه ای و مخابراتی و شرایط آن

1403/2/7 07:08

توقیف و تفتیش داده های رایانه ای و مخابراتی و شرایط آن

جمع آوری ادله الکترونیکی طبق قانون بین صورت است که ارائه دهندگان خدمات یا اپراتورها داده های ترافیکی را برای مدت زمان معینی حفظ می کنند . این داده ها زمانی که فرد در مرجع قضایی دعوی را مطرح می کند ممکن است تنها دلایل فرد و یا مهمترین دلایل او برای اقامه دعوا باشد که در تحت شرایطی مقام قضایی ممکن است دستور ارائه داده ها و یا حفظ آنان را صادر نماید اما تفتیش و توقیف داده ها رایانه ای و مخابراتی در صورت وجود شرایطی خاص به دستور مقام قضایی انجام می گردد . در این مقاله به بررسی شرایط تفتیش و توقیف داده های رایانه ای و مخابراتی و مواردی که شامل تفتیش داده ها می شود ، می پردازیم .  

شرایط تفتیش و توقیف داده های رایانه ای و مخابراتی

شرایط تفتیش و توقیف داده های رایانه ای و مخابراتی به صورت ذیل می باشد :  

تفتیش و توقیف داده ها یا سامانه های رایانه ای و مخابراتی به موجب دستور قضایی و در مواردی انجام می شود که ظن قوی به کشف جرم یا شناسایی متهم یا ادله اثبات جرم وجود داشته باشد .  

دستور تفتیش و توقیف باید شامل اطلاعاتی باشد که به اجرای دستور در محل یا خارج از آن مشخصات مکان و محدوده تفتیش و توقیف ، نوع و میزان داده های مورد نظر ، نوع و تعداد سخت افزار ها ، نحوه دستیابی به داده های نگاری یا حذف شده و زمان تقریبی انجام تفتیش و توقیف . طبق ماده 766 قانون مجازات جرایم رایانه ای اشاره شده باشد .  

مواردی که شامل تفتیش داده ها می شود:

مطابق قانون مجازات جرایم رایانه ای ، تفتیش داده ها یا سامانه های رایانه ای و مخابراتی شامل اقدامات ذیل می گردد :  

- دسترسی به تمام یا بخشی از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی براساس دستور قضایی صادر شده ممکن است به تمام یا بخشی از اطلاعات دسترسی پیدا کنند .  

- دسترسی به حامل های داده از قبیل دیسکت ها یا لوح های فشرده یا کارت های حافظه این نوع دسترسی هم در دستور ذکر می شود .  

- دستیابی به داده های حذف یا رمزنگاری شده به عبارت دیگر برخی از اطلاعات ممکن است حذف شده باشد و یا برای آن رمز گذاشته شده باشد اگر این اطلاعات برای قاضی پرونده ضروری باشد می تواند دستور به دستیابی داده ها را در صورت امکان بدهد .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد توقیف و تفتیش داده های رایانه ای و مخابراتی به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.

 


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: جرایم رایانه ای تاریخ ثبت: 07:08 1403/2/7 279 نفر بازدید