حکم تخلیه مستاجر

1403/1/14 08:29

حکم تخلیه مستاجر

از قراردادهای رایج که امروزه بسیار کاربرد دارد قرارداد اجاره است . اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره می شود و در ازای استفاده آن اجاره بها به موجر پرداخت می کند . مستاجر و موجر به موجب عقد اجاره ، در قبال هم تعهدات و وظایفی دارند . ممکن است موجر یا مستاجر به تعهدات خویش عمل نکند ، اگر مستاجر به تعهدات خود عمل نکند ، قانونگذار راهکارهای برای این موضوع ارائه داده است که می توان به تخلیه مستاجر از ملک اشاره کرد . در این مقاله به بررسی نحوه گرفتن حکم تخلیه مستاجر می پردازیم .  

حکم تخلیه مستاجر

مالک می تواند دستور تخلیه ملک خود را که در تصرف مستاجر است را از مراجع قضایی در صورت وجود شرایطی خواستار شود . موارد حکم تخلیه مستاجر عبارتند از :

1-عقد اجاره دارای مدت محدود است با انقضای مدت اگر قرارداد تمدید نشود ، مستاجر موظف به تخلیه ملک است اگر مستاجر ملک را تخلیه نکند مالک می تواند دستور حکم تخلیه مستاجر را بگیرد .

2-اگر مستاجر به مدت 3 ماه اجاره بها را پرداخت نکند .  

3- در صورتی که در قرارداد اجاره شرط عدم انتقال به غیر شده باشد و مستاجر ملک را به دیگری انتقال بدهد .

4- مستاجر از ملک استفاده غیر مشروع کرده باشد .  

در موارد فوق موجر می تواند به شورای حل اختلاف مراجعه نماید و با همراه داشتن مدارک ، دادخواست تخلیه ملک را بدهد .  

نحوه گرفتن حکم تخلیه مستاجر

نحوه گرفتن حکم تخلیه مستاجر به این صورت است که موجر باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند و تقاضای دستور تخلیه را بدهد . زمانی که حکم تخلیه صادر شود ، 20 روز مهلت تجدیدنظرخواهی و اعتراض وجود دارد . اگر این مهلت تجدیدنظر تمام شود و حکم به نفع مالک صادر گردد . مالک تقاضای صدور اجراییه می کند و پس از صدور اجراییه 10 روز مهلت اعتراض داده می شود . چنانچه اعتراضی صورت نگیرد ، تخلیه ملک توسط نیروی اجرای احکام یا کلانتری محل صورت می گیرد .  

لازم به ذکر است که این پروسه برای قراردادهای اجاره غیر رسمی ( در دفترخانه اسناد رسمی نوشته نشده اند ) در صورتی امکان پذیر است که دو نفر قرارداد اجاره را به عنوان شاهد امضا کرده باشند .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حکم تخلیه مستاجر به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: اجاره تاریخ ثبت: 08:29 1403/1/14 166 نفر بازدید