فسخ قرارداد اجاره قبل از پایان یافتن مدت آن

1403/1/10 05:27

فسخ قرارداد اجاره قبل از پایان یافتن مدت آن

در تعریف عقد اجاره گفتیم که بر اساس این عقد مستاجر مالک منافع مال مورد اجاره می شود ؛ یعنی سند ملک به نام مستاجر نیست ، اما این مستاجر است که از مال مورد اجاره تا مدت معینی استفاده می کند . یکی از موضوعات مهم در بحث اجاره ، پایان یافتن قرارداد اجاره یا فسخ قرارداد اجاره است . به طور کلی قرارداد اجاره از جمله قراردادهای رایج ولی در عین حال پیچیده ای است که هم برای موجر و هم برای مستاجر مشکلاتی را ایجاد می کند . اجاره یک عقد لازم است ، یعتی هیچ یک از دو طرف قرارداد حق بر هم زدن آن را ندارند و باید به آن پایبند باشند بنابراین فسخ آن قبل از پایان یافتن مدت قرارداد به سختی امکان پذیر است . حال سوال این است که چگونه و در چه شرایطی می توان این عقد لازم را بر هم زد ؟ از این رو در این مقاله به بررسی اینکه شرایط فسخ قرارداد اجاره قبل از پایان یافتن مدت آن از جمله عدم تعادل بین عوضین ، وجود شرط فسخ و بر هم زدن توافقی قرارداد می پردازیم .

عدم تعادل بین عوضین

فرض کنید که شما خانه ای را از کسی اجاره کرده اید . بعد از اینکه قرارداد اجاره را منعقد کردید متوجه می شوید که خانه به چند برابر قیمت اصلی آن به شما اجاره داده شده است . به این وضعیت درحقوق غبن می گویند . غبن یعنی زیان ناشی از عدم تعادل بین عوضین یک معامله . طبق قانون در این حالت به زیان دیده اختیار داده شده است تا قراردادش را فسخ کند ؛ به این صورت که باید ضمن ارائه دادخواست به دادگاه حقوقی ، تقاضای فسخ قرارداد اجاره را کند .  

وجود شرط فسخ

علاوه بر آنچه گفته شد گاهی موجر ( اجاره دهنده ) و مستاجر ، در قرارداد اجاره شرط خاصی را می گنجانند که برای مثال اگر مالک تا فلان تاریخ به آن عمل نکرد مستاجر حق فسخ قرارداد را دارد ؛ مثلا در قرارداد اجاره شرط کنند که در صورتی که مالک تا دو ماه بعد از انعقاد قرارداد ، تعمیرات لازم را در خانه انجام نداد ، مستاجر می تواند قرارداد را فسخ کند . این دسته از شروط باید به طور صریح حق فسخ را به مستاجر بدهند زیرا اگر در اینکه آیا مستاجر بابت یک شرط حق فسخ دارد یا نه تردید باشد ، اصل بر این است که حق فسخ ندارد .  

بر هم زدن توافقی قرارداد

در مقاله موارد انحلال یافتن قرارداد گفتیم که یکی از مواردی که به واسطه آن می توان قراردادی را منحل کرد ، اقاله یا تفاسخ است . بر این اساس موجر و مستاجر هر دو با هم به توافق می رسند که قرارداد بینشان را برهم بزنند . بر هم زدن توافقی قرارداد یکی از مواردی است که به واسطه آن می توان قرارداد اجاره را قبل از پایان یافتن مدت آن بر هم زد .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فسخ قرارداد اجاره قبل از پایان یافتن مدت آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: اجاره تاریخ ثبت: 05:27 1403/1/10 238 نفر بازدید