فسخ قرارداد اجاره پیش از تحویل

1403/2/7 03:08

فسخ قرارداد اجاره پیش از تحویل

همانطور که همه ما می دانیم قرارداد اجاره یکی از پر کاربردترین قراردادهایی است که افراد با آن سر و کار دارند . موضوعات مختلفی در قرارداد اجاره باعث ایجاد چالش بین موجر و مستاجر می شود . موارد مثل فسخ قرارداد اجاره ، عیب در عین مستاجره و ... . یکی از این موارد ، امکان فسخ کردن و خاتمه دادن به قرارداد اجاره منعقد شده میان موجر و مستاجر است .  با این توضیح که گاهی وقوع مواردی پس از عقد اجاره سبب ایجاد مشکلاتی برای مستاجر می شود . به همین دلیل ، در قانون مواردی پیش بینی شده است که مستاجر بتواند قرارداد اجاره را قبل از تحویل فسخ کرده و به آن خاتمه دهد . ما در این مقاله به بررسی موضوع موارد فسخ قرارداد اجاره پیش از تحویل از جمله وجود عیب در عین مستاجره ، وجود حق فسخ و عدم تحویل عین مستاجره می پردازیم .

” اگر موجر بتواند عیب را رفع کند بدون آن که ضرری به مستاجر برسد ، مستاجر حق فسخ ندارد “

وجود عیب در عین مستاجره

یکی از موارد فسخ قرارداد اجاره پیش از تحویل در ماده 478 قانون مدنی مشخص شده است . طبق این ماده ، این مورد ناظر بر موضعیتی است که معلوم شود که در مال مورد اجاره عیب وجود دارد . از زمان عقد قرارداد اجاره تا زمان تحویل ملک ، در صورتی که عیب و نقصی در عین مستاجره بوجود بیاید ، مستاجر می تواند اقدام به فسخ قرارداد اجاره کند .

منظور از عیب وجود یک اشکال و نقص و یا تفاوت عین مستاجره با مندرجات داخل قرارداد است . این موضوع هیچ محدودیت زمانی ندارد ؛ یعنی چه یک ماه از قرارداد اجاره گذشته باشد ، چه یک هفته ، وجود عیب در عین مستاجره ، اجازه فسخ قرارداد را می دهد .  در این حالت تمام اجاره بها و ودیعه ای که مستاجر پرداخت کرده است تمام و کمال به او برمی گردد ؛ ولی اگر موجر بتواند عیب را رفع کند ، بدون آن که ضرری به مستاجر برسد ، مستاجر حق فسخ قرارداد اجاره را ندارد .  

وجود حق فسخ

در همه قراردادها می شود شرطی آورده شود که بر اساس آن بتوان قرارداد را فسخ کرد . به این شرط ، " شرط فسخ " می گویند . در قرارداد اجاره وجود شرط حق فسخ به موجر و مستاجر این اجازه را می دهد که قرارداد اجاره را فسخ کنند . البته در این مورد اگر خسارتی بابت فسخ قرارداد از طرف هر یک از متعاملین در نظر گرفته شده باشد ، باید پرداخت شود .  

” یکی دیگر از موارد فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل این است که موجر ملک را به مستاجر تحویل ندهد “

عدم تحویل عین مستاجره

یکی دیگر از موارد فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل این است که موجر ملک را به مستاجر تحویل ندهد . عدم تحویل عین مستاجره به عنوان یکی از موارد فسخ قرارداد اجاره قبل از تحویل در ماده 476 قانون مدنی آمده است . طبق این ماده :

" موجر ( اجاره دهنده ) باید عین مستاجره را به مستاجر تحویل دهد و در صورت امتناع ، موجر اجبار می شود و در صورت تعذر اجبار ، مستاجر حق فسخ دارد " . بنابراین در صورتی که موجر عین مستاجره ( ملک مورد اجاره ) را تحویل ندهد ، ابتدا از طریق شکایت و ارائه دادخواست باید او را اجبار کرد و اگر اجبار ممکن نشد ، مستاجر می تواند با دریافت تمام پرداختی هایش قرارداد را فسخ کند .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فسخ قرارداد اجاره پیش از تحویل به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: اجاره تاریخ ثبت: 03:08 1403/2/7 217 نفر بازدید