اجور معوقه و نحوه مطالبه آن

1403/1/10 05:22

اجور معوقه و نحوه مطالبه آن

قرارداد اجاره یکی از عقودی است که کاربرد زیادی برای افراد جامعه دارد و با وجود مزایا برای افرادی که ممکن است هزینه خرید مسکن را نداشته باشند یا به هر علتی تمایل به اجاره مسکن و غیره داشته باشند اما مشکلاتی و مسائل گوناگونی را هم با خود به همراه دارد . به همین سبب قانونگذار در قوانین مختلف از جمله قانون روابط موجر و مستاجر و قانون مدنی به تنظیم روابط بین موجر و مستاجر پرداخته است و شرایط قرارداد اجاره را بیان نموده است . اجاره بها یا اجور معوقه در واقع مبلغی است که مستاجر طی قرارداد اجاره به مالک یا موجر می پردازد . اما گاهی اختلافاتی در مورد نحوه پرداخت ، پرداخت نکردن اجاره بها در موعد تعیین شده مشکلاتی ایجاد می کند . به همین دلیل به بررسی اجور معوقه و نحوه مطالبه اجور معوقه می پردازیم .  

اجور معوقه

اجاره بها عبارت است از مبلغی که در ازای استفاده از مال توسط مستاجر در قرارداد اجاره فیما بین موجر و مستاجر تعیین می گردد . همانطور که در مقاله قرارداد اجاره و انواع و اوصاف آن بیان کردیم قرارداد اجاره عقدی است که افراد به میزانی که از مال استفاده می کنند هزینه آن را پرداخت می کنند . به طور مثال کسی که خانه خود را به دیگری اجاره می دهد در ازای استفاده مستاجر از او مبلغی پول دریافت می کند که این مبلغ با توجه به موعدی که در قرار داد تعیین کرده اند ممکن است هر ماه یا هر سال و یا موعد خاصی باشد . اگر پرداخت آن به تعویق بیافتد به آن اجور معوقه می گویند .  

نحوه مطالبه اجور معوقه

برای مطالبه اجور معوقه طبق ماده 490 قانون مدنی « اولاً : در استعمال عین مستأجره بنحو متعارف رفتار کرده و تعدی یا تفریط نکند . ثانیاً : عین مستأجره را برای همان مصرفی که در اجاره مقرر شده و در صورت عدم تعیین در منافع مقصوده که از اوضاع و احوال استنباط می‌ شود استعمال نماید . ثالثاً : مال‌الاجاره را در مواعدی که بین طرفین مقرر است تأدیه کند و در صورت عدم تعیین موعد، نقداً باید بپردازد . » و قانون روابط موجر و مستاجر مالک دادخواستی تنظیم می کند و طی آن اجور معوقه را مطالبه می نماید و دادگاه حکم به پرداخت اجور معوقه را صادر می نماید .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اجور معوقه و نحوه مطالبه آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: اجاره تاریخ ثبت: 05:22 1403/1/10 120 نفر بازدید