سهم ارث دو زن از شوهر

1403/1/10 05:45

سهم ارث دو زن از شوهر

بر اساس قانون مدنی ، سهم الارث زن در صورتی که مرد فرزند داشته باشد ، یک هشتم و در صورتی که مرد فرزند نداشته باشد یک چهارم خواهد بود . اما از آن جهت که ممکن است یک مرد بیش از یک همسر دائم داشته باشد ، موضوع سهم الارث مرد با دو زن مطرح است . در واقع سوالی که پیش می آید این است که سهم الارث دو زن از یک شوهر چقدر خواهد بود ؟ قانون مدنی در ماده 942 به این سوال پاسخ داده است . بنابراین ، در این مقاله به بررسی سهم ارث زن از شوهر و سهم الارث دو زن از یک شوهر خواهیم پرداخت .

سهم ارث زن از شوهر

بر اساس ماده 864 قانون مدنی ، ارث زن از شوهر مورد پیش بینی قرار گرفته است . بر اساس این ماده ، " از جمله اشخاصی که به موجب سبب ارث می برند ، هر یک از زوجین است که در حین فوت دیگری زنده باشند " . همچنین ، بر اساس ماده 940 قانون مدنی ، زن و مرد در صورتی از هم ارث می برند که عقد آنها با هم ، عقد دائم باشد نه موقت . همچنین ، باید در حین فوت دیگری زنده باشند و در زوجیت هم بوده باشند . البته سهم الارث زن از شوهر در صورت داشتن فرزند و نداشتن فرزند متفاوت است . در صورتی که مرد فرزند نداشته باشد ، سهم الارث زن یک چهارم خواهد بود ولی اگر مرد فرزند داشته باشد ، سهم الارث زن یک هشتم است . 

سهم الارث دو زن از یک شوهر

بر اساس ماده 942 قانون مدنی ، " در صورت تعدد زوجات ، ربع یا ثمن ترکه که تعلق به زوجه دارد ، بین همه آنان بالسویه تقسیم می شود " . همانگونه که در این ماده مشخص شده است ، اگر مرد دو زن دائم داشته باشد ، میزان سهم الارثی که به لحاظ قانونی به زن او تعلق می گیرد ، میان آن دو تقسیم می شود . بنابراین ، اگر مردی دو زن داشته باشد و در عین حال فرزند هم داشته باشد ، سهم الارث زن یک هشتم خواهد بود که این یک هشتم میان دو زن به طور مساوی میان آنها تقسیم می شود . اما اگر مرد فرزندی نداشته باشد ، سهم الارث همسر وی یک چهارم است . حال اگر این مرد دو زن داشته باشد ، این یک چهارم میان آن دو زن به طور مساوی تقسیم خواهد شد . بنابراین ، سهم الارث مرد دو زنه به طور مساوی میان دو زن او تقسیم خواهد شد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سهم ارث دو زن از شوهر به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ارث تاریخ ثبت: 05:45 1403/1/10 152 نفر بازدید