ارث غایب مفقودالاثر

1403/1/10 05:56

ارث غایب مفقودالاثر

برخی اوقات ، افراد برای مدتی طولانی از محل سکونت خود غایب می شوند ، به نحوی که نمی توان هیچگونه خبری از آنها دریافت کرد . بر اساس قانون ، به چنین اشخاصی غایب مفود الاثر گفته می شود . از آن جهت که زنده یا مرده بودن آنها مشخص نشده است ، قانونگذار قواعدی را پیش بینی کرده است تا اموال آنها حفظ شود تا اگر احیانا زنده بازگشت ، اموالش را به خود او باز پس دهند .  حال سوالی که ممکن است مطرح شود آن است که وضعیت حقوقی ارث غایب مفقودالاثر چیست ؟ آیا به غایب مفودالاثر ارث تعلق می گیرد ؟ پاسخ به این پرسش نیازمند بررسی غایب مفود الاثر ، تعلق ارث به غایب مفود الاثر و حفاظت از سهم الاث غایب مفقود الاثر می باشد که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت . 

غایب مفقودالاثر

در ماده 1011 قانون مدنی غایب مفقودالاثر تعریف شده است . بر اساس این ماده : " غایب مفقودالاثر کسی است که از غیبت او مدت بالنسبه مدیدی گذشته و از او به هیچ وجه خبری نباشد " . با توجه به این ماده ، برای تحقق عنوان غایب مفقودالاثر بر یک شخص لازم است که شرایط زیر وجود داشته باشند :

- غیبت

- انقضای مدت زمان نسبتا طولانی

- عدم اطلاع از زندگی یا مرگ شخص . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه غایب مفقود الاثر کیست کلیک کنید .

ارث غایب مفقود الاثر

ممکن است که در بین ورثه شخص فوت شده ، یک غایب مفقود الاثر هم وجود داشته باشد . در این صورت غیبت او نه مانع از تقسیم ارث می شود و نه موجب محروم شدن او ارث خواهد شد . چرا که این وضعیت یعنی عدم تقسیم ارث به زیان سایر وراث است . تعیین سهم غایب هم برای او ضرری در پی نخواهد داشت .

به همین دلیل در ماده 879 قانون مدنی در خصوص سهم الارث غایب مفقود الاثر چنین مقرر داشته است : " اگر بین وراث غایب مفقود الاثری وجود داشته باشد ، سهم او کنار گذارده می شود تا حال او معلوم شود . در صورتی که متحقق گردد قبل از مورث مرده است ، حصه او به سیر وراث بر می گردد و الا به خود او یا به ورثه او می رسد " .

بر اساس این ماده سهم الارث غایب مفقود الاثر تا مشخص شدن وضعیت او کنار گذاشته می شود . حال اگر معلوم شود که وی پیش از مورث فوت کرده بوده ، سهمی به او نمی رسد . چرا یکی از شرایط ارث بردن ، آن است که وارث حین فوت مورثش زنده بوده باشد .

اما اگر مشخص شود که او بعد از فوت مورث فوت کرده است ، ارث به وی تعلق می گیرد ؛ اما چون خودش هم فوت کرده سهم الارث او به وراث خودش خواهد رسید . اگر هم زنده بازگردد که باید مقدار سهم الارثش را به خود او بدهند .  در صورتی که غایب تکلیف اداره اموال خود را تعیین نکرده باشد و کسی هم نباشد که قانونا متصدی امور او باشد ، سهم الارث غایب مانند سایر اموال او به شخص امین که دادگاه او را تعیین کرده است سپرده می شود تا آن را برای غایب حفظ و نگهداری کند . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ارث غایب مفقودالاثر به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ارث تاریخ ثبت: 05:56 1403/1/10 222 نفر بازدید