ارث فرزند نامشروع

1403/1/26 05:02

ارث فرزند نامشروع

توارث به رابطه ای گفته می شود که میان شخص متوفی و خویشان او وجود دارد و سبب می شود که بازماندگان شخص بعد از فوت وی از او ارث ببرند . به همین دلیل ، باید نوعی از رابطه خویشاوندی میان اشخاص وجود داشته باشد تا رابطه توارث به وجود بیاید . به طور کلی ، ارث به خویشاوندان نسبی و خویشاوندان سببی شخص تعلق خواهد گفت . اما سوال مهمی که ممکن است مطرح شود آن است که آیا فرزند نامشروع نیز ارث می برد ؟ وضعیت ارث فرزند ولد الزنا یا زنا زاده چیست ؟ آیا فرزند نامشروع نیز مانند فرزندان مشروع با والدین و خویشاوندان خود رابطه توارث خواهد داشت ؟ برای پاسخ به این سوال ، در این مقاله به بررسی ارث فرزند نامشروع و شرایط ارث بردن فرزند نامشروع خواهیم پرداخت .

ارث فرزند نامشروع

با عنایت به احکام فقهی و قانون ، یکی از موانع ارث بردن ، ولادت از زنا می باشد . بر اساس ماده 884 قانون مدنی ، " ولدالزنا از پدر و مادر و اقوام آنان ارث نمی برد " . همانگونه که از این ماده مشخص می شود ، فرزندی که متولد از زنای میان زن و مردی باشد ، نمی تواند از پدر و مادر خود و سایر خویشاوندان خود ارثی ببرد . محرومیت فرزند نامشروع از ارث به دلیل آن است که عمل زنا مانع ایجاد شدن نَسَب قانونی و مشروع است .

شرایط ارث بردن فرزند نامشروع

همانگونه که گفته شد ، ارث فرزند نامشروع به او تعلق نخواهد گرفت . اما در ادامه ماده 884 قانون مدنی ، شرایطی پیش بینی شده است که در صورت وجود داشتن آنها ، فرزند زنازاده هم می تواند ارث ببرد . بر اساس این ماده : " ولدالزنا از پدر و مادر و اقوام آنان ارث نمی برد  ؛ لکن اگر حرمت رابطه ای که طفل ثمره آن است نسبت به یکی از ابوین ثابت و نسبت به دیگری به واسطه اکراه یا شبهه زنا نباشد ، طفل فقط از یک طرف و اقوام او ارث می برد و بالعکس " .  

بر این اساس ، شرایط ارث بردن فرزند نامشروع عبارت است از اینکه :

در صورتی که مرتکب فعل زنا هنگام ارتکاب آن در اشتباه باشد و نداند عمل ارتکابی نسبت به او ممنوع است ، زنا واقع نمی شود و در این صورت ، طفل متولد از این رابطه ، " ولد به شبهه " نامیده می شود .  در چنین حالتی ، فرزند با شخصی که در شبهه یا اشتباه بوده است ، نسب قانونی خواهد داشت و از او ارث می برد . اگر هم هر دوی زن و مرد در شبهه باشند ، عمل انجام شده نسبت به هیچکدام از آنها زنا نیست و طفل متولد شده ، دارای نسب قانونی با هر دوی آنها خواهد بود . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ارث فرزند نامشروع به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ارث تاریخ ثبت: 05:02 1403/1/26 154 نفر بازدید