ارث بردن فرزند رضاعی

1403/1/26 11:24

ارث بردن فرزند رضاعی

در خصوص انواع قرابت ، بر اساس قانون مدنی ، در صورتی که کودک از زنی غیر از مادر خود شیر بخورد ، با او نوعی خویشاوندی و قرابت پیدا می کند که به آن قرابت رضاعی گفته می شود . از جمله آثار قرابت رضاعی آن است که این دو شخص به هم محرم می شوند . اما سوال مهمی که در خصوص آثار قرابت رضاعی مطرح می شود آن است که آیا قرابت رضاعی رابطه توارث هم بین طرفین ایجاد می کند ؟ به عبارت دیگر ، آیا فرزند رضاعی هم ارث می برد ؟ در پاسخ به این سوال ، در این مقاله ابتدا به بررسی قرابت رضاعی و شرایط ایجاد خویشاوندی رضاعی پرداخته و در ادامه ارث بردن فرزند رضاعی را بررسی می نماییم .  

قرابت رضاعی

یکی از انواع خویشاوندی یا قرابت ، قرابت رضاعی است . رضاع در لغت به معنای شیر خوردن است . در واقع ، خویشاوندی رضاعی نوعی از رابطه خویشاوندی است که بر اثر شیر خوردن کودک از زنی غیر از مادر خود به وجود می آید . در واقع ، به دلیل اینکه شیر خوردن به مقدار معینی ، سبب رشد و نمو کودک می شود ، می تواند سبب ایجاد رابطه ای میان طفل و خویشاوندان رضاعی او شود . به همین دلیل قانونگذار هم آثاری بر این رابطه بار نموده است . 

شرایط ایجاد خویشاوندی رضاعی

در قانون ، شرایطی که سبب ایجاد شدن محرمیت رضاعی میان طفل و مادر رضاعی می شوند مطرح شده است . بر اساس ماده 1046 قانون مدنی ، شرایط تحقق قرابت رضاعی عبارتند از :

- شیر زن از بارداری مشروع حاصل شده باشد .  

- شیر مستقیما از سینه زن مکیده شده باشد .

- طفل لااقل یک شبانه روز و یا 15 دفعه متوالی شیر کامل خورده باشد ؛ بدون اینکه در این میان غذای دیگر یا شیر زن دیگری را بخورد .

- شیر خوردن طفل قبل از تمام شدن دو سال از تولد او باشد .

- مقدار شیری که طفل خورده است از یک زن و از یک شوهر باشد . 

” فرزند رضاعی از خویشاوندان رضاعی خود ارث نمی برد “

ارث فرزند رضاعی

همانگونه که گفته شد ، رضاع یا شیر خوردن ، سبب ایجاد نوعی از خویشاوندی می گردد که به آن قرابت رضاعی گفته می شود . اما  آیا فرزند رضاعی هم مانند فرزند طبیعی ارث می برد ، به نظر می رسد که پاسخ به این سوال منفی باشد . به عبارت دیگر ، رابطه توارث تنها میان والدین طبیعی و فرزندان آنها به وجود می آید و به همین دلیل ، فرزند رضاعی از والدین رضاعی خود ارث نخواهد برد . به عنوان مثال ، اگر زنی یک دختر بچه را با شرایط ذکر شده شیر دهد ، مادر رضاعی او می شود و شوهر آن زن هم پدر رضاعی اوست . حال اگر این اشخاص فوت کردند ، تنها فرزندان خود آنها ارث می برند و فرزند رضاعی آنها از ایشان ارث نخواهد برد ؛ اما از پدر و مادر واقعی خودش ارث می برد . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ارث بردن فرزند رضاعیبه سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ارث تاریخ ثبت: 11:24 1403/1/26 277 نفر بازدید